Waarom is koeienmelk, koemelk, als melk van meerdere koeien gemaakt is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
5.4K

Het beste antwoord

Melk is niet gemaakt van koeien...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+4

Andere antwoorden (4)

Dat bepaald meneer van Dale.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Ik geloof alles niet wat ik leesT.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht dat meneer Van Dale op antwoord wachtte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meneer van Dale bepaalt ;-)
Omdat het groene boekje voor koeien nog niet is uitgebracht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het voorvoegsel niet slaat op de hoeveelheid dieren waar de melk van afkomstig is, maar uitsluitend van de sóort. En die soort is gewoon enkelvoudig, koe.
Net zoals er meerdere appels groeien aan een appelboom.

Maar erg consequent is het niet, want we spreken tenslotte ook van varkenSvlees (waarbij de S echter 'bezittelijk' is (des varkens vlees) en niet zozeer slaat op meerdere varkens) en een kersenboom (waarbij de N dan weer door de kunstmatige spellingshervorming is ingevoegd en strikt genomen dus ook niet op het meervoud slaat; vroeger was het gewoon een kerseboom). Net als de N in het voormalige kippevlees (kippenvlees).

Dit voorbeeld toont maar weer eens aan dat kunstmatig opgelegde spellings'vereenvoudigingen' de zaken er niet altijd makkelijker en zeker niet logischer op maken. In de oude situatie kon je het wel of niet bestaan van een tussen-n nog redelijk beredeneren, nu is het maar dom gokken of stom uit je hoofd leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Marleen: Hoe komen ze dan wel aan geitenmelk, paardenmelk, kamelenmelk ipv geitmelk, paardmelk, kameelmelk?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Appelen vallen niet ver van bomen mits dezen op heuvelen staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Kath ; allemaal hetzelfde geval; in de oude spelling wasdat paardEmelk,geitEmelk,kamelEmelk etc. Zo gebruik ik ook de uitdrukking koemelk trouwens niet, ik zeg gewoon koeiemelk (en dat zal je dan wel schrijven als koeieNmelk tegenwoordig. @Suus, ja, lastig was het wel, maar uiteindelijk schiep het minder verwarring, al leek er soms wat willekeur. In de praktijk viel het echter erg mee. Ik kan nog echt niet wennen en zie geen enkele logica in pannenkoeken en kattenbakken. Niet hoeven nadenken is niet altijd een voordeel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@marleen je gebruikt anders wel de "oude" spelling van mijn nickname :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:lol:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan is het dus ook Cathenkop?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, helaas wel, Zo'n vervelend meisje noem je tegenwoordig een kattenkop. Het hoofd van een poes ook trouwens.
omdat de melk een product is van de koe.