Kan iemand mij uitleggen waarom het 'hoofd marketing is en niet 'hoofdmarketing' aanelkaar?

2 jaar geleden
in: Taal
2K
Amadea
2 jaar geleden
Je schrijft het aan elkaar als de twee dingen onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Hij is hoofd marketing van het hoofdfiliaal. Het marketinghoofd van de organisatie geeft leiding aan hem.

Antwoorden (2)

Hoofd marketing is het hoofd van de marketing afdeling; hoofdmarketing is marketing gericht op het hoofd.
2 jaar geleden
Marketing is niet een functieaanduiding, maar de benaming van een afdeling. Dan is er altijd een spatie voorafgaand aan de naam van de afdeling: hoofd marketing, chef marketing, directeur marketing.
Als op het woord hoofd wel een functieaanduiding volgt (bijv. medewerker, onderwijzer, officier, opzichter), dan vervalt de spatie. Zoals in hoofdmedewerker, hoofdonderwijzer, hoofdofficier, hoofdopzichter.