Waarom wordt er niet in meer vreemde talen op het lager en middelbaar onderwijs lesgegeven?

Toegevoegd na 38 minuten:
Ik begrijp de antwoorden: er worden inderdaad veel talen aangeboden, zo is er op mijn school de mogelijkheid naast Nederlands, Engels, Frans en Duits - voor gymnasiasten Grieks en Latijn - om Chinees te doen en krijg je twee jaar lang een korte periode Spaans.

Maar ik snap deze keuze voor het Nederlands onderwijs wat betreft taal simpelweg niet. Zo zijn er basisscholen waar ook al Frans, Duits of Spaans wordt gegeven, wat een handige opstap is naar het voortgezet onderwijs, en ook een sterkere basis geeft.

Tevens is er buiten Nederland in veel landen een compleet ander systeem. Bijvoorbeeld: in Frankrijk kun/moet je op de middelbare school naast Frans, Engels en Spaans (de verplichte talen) een extra taal kiezen, waarin sommige scholen je soms vele mogelijkheden bieden, zoals Russisch, Hebreeuws, Arabisch of een Scandinavische taal.

Enigszins begrijp ik de keuze in Nederland wel: Nederlands is de voertaal, Engels is (bijna) de lingua franca van de wereld, Frans beslaat enorme gebieden, evenals Spaans, Duits is dé taal van de economie en gymnasiasten hebben Grieks en Latijn nodig om de oudheid te kunnen bestuderen. Maar ik vind het jammer van alle andere grote (wereld)talen en kleinere, interessante talen. Het neemt een gedeelte keuze in interesses weg.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.5K

Het beste antwoord

Omdat het dan onoverzichtelijk wordt en bovendien niet praktisch. De meeste leerlingen hebben al genoeg moeite met Nederlands, Engels met Frans of Duits erbij. Als je daar nog meer talen aan toe gaat voegen dan wordt het een zooitje op het onderwijs.
Er is namelijk nu al een lerarentekort en het laatste wat we nodig hebben is nog een grotere vraag naar docenten.

Bovendien kunnen leerlingen die dit wel aan kunnen altijd nog Latijn en Grieks erbij kiezen, welke talen op zich al hele studies waard zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik denk, omdat er al zoveel vakken gegeven worden, dat er nauwelijks ruimte is voor ook nog lessen chinees of spaans. Maar als jij graag wilt, dat je kind een andere taal leert dan op school gegeven wordt, kan je natuurlijk altijd in de vrije tijd van je kind een privé-les opzoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zit zelf in 2Gym en heb nu dus zes talen. Is het nog niet genoeg om Nederlands, Engels, Duits, Frans, Latijn en Grieks te krijgen?

Toegevoegd na 1 minuut:
ik bedoel maar, ik denk dat de meeste kinderen ook wel eens wat vrije tijd willen hebben. En met nog meer talen zou het nog meer door de war raken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Frans, Duits, Engels, Grieks, Latijn mogelijkheid tot Spaans en binnenkort ook Chinees op sommige scholen
Lijkt mij meer dan voldoende
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nederlands en Engels zijn verplicht, Spaans, Duits of Frans zijn bij bepaalde profielen verplicht en verder kun je het kiezen als keuzevak.

Wat mij betreft is dit prima geregeld, sommige mensen gaan toch nooit iets doen met deze talen? Laat de mensen die dat wel willen daar zelf voor kiezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de belangrijkste taal is nederlands.Engels is de internationale taal die wereld wijd is. Spaans Frans Duits dat zijn talen die minder belangrijk is voor kinderen die op school zitten omdat engels een internationale taal is en blijft.Ga je werken in een hotel dan is het toch van belang dat je toch engels duits frans spaans spreekt frans en spaans hoeft niet vloeiend maar als je het maar verstaat en een beetje spreekt.Vreemde talen is niet echt van belang voor ons als nederlanders behalve engels de rest van de talen kun je een cursus voor volgen voor talen die je maar wilt.