Waarom heet patentbloem 'patentbloem'?

Waarom niet gewoon 'bloem'?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
5.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al sla je me dood..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij heeft er iemand patent op aangevraagd :)

Het beste antwoord

De betekenis van patent( onder andere): uitstekend, zeer goed.

De fijne bloemsoort die vaak onder de naam patentbloem wordt verkocht, dankt zijn
witte kleur aan het feit dat het meel, waaruit kiem en zemelen zijn verwijderd, wordt gebleekt. Om de kiem en de zemelen te verwijderen is extra arbeid nodig. Dit werd vroeger gezien als meer luxe meel. Tegenwoordig eten de meeste mensen weer liever de meer donkere meelsoorten, waarbij de vezels niet zijn verwijderd.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
En waarom wordt het ook wel "Amerikaanse patentbloem" genoemd?

Andere antwoorden (2)

Patentbloem is bloem die gemaakt is van patentmeel.
Patentmeel is de naam voor de beste kwaliteit meel, gemalen uit het binnenste deel van de graankorrel.

Eén van de betekenissen van patent is voortreffelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voordat dat meel gebruikt werd voor het bereiden van brood o.i.d. voelde het zich "patent"oftewel uitstekend,voortreffelijk. D.w.z. dat het meel van sublieme kwaliteit was.