Kun je een taal leren door er lang genoeg naar te luisteren (bijv. via de radio)?

Ik was laatst in discussie met iemand die beweerde dat je vast wel een taal kon leren als je er maar lang genoeg naar luistert. Dus bijvoorbeeld dagen lang naar een buitenlandse radio luisteren (en dan niet of weinig zelf woorden gaan leren).

Mijn mening is dat dat niet lukt, omdat je via de radio niet achter de betekenis komt van woorden. Maar zou dit kunnen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
6.3K

Antwoorden (8)

Ik zou je dan via de tv meer kans geven dan via de radio, doordat je bij de beelden de woorden vaak wel kunt interpreteren.

Als voorbeeld noem ik mezelf.
We hadden vroeger maar 1 TV en mijn vader en moeder waren gek van Duitse Krimi's, dus al vanaf mijn zevende zat ik elke vrijdagavond naar Derek en Der Alte te kijken, met als gevolg dat ik toen ik naar de middelbare school ging in ieder geval al prima duits verstond.
Ik heb het eerste jaar bijzonder weinig (lees: niets) hoeven uit te voeren voor die taal om een hoog cijfer te halen (maar ja, toen kwamen de naamvallen en moest ik toch echt weer wel wat doen).

Dus ja: ik denk zeker dat je een taal goed kunt leren verstaan door het kijken naar TV. Of je dat met radio net zo goed gaat lukken waag ik te betwijfelen. Ik vermoed dat als ik de hele dag naar de Chinese radio luister nog steeds niet weet hoe ik nummer 56 met Sambal bij in het Chinees kan bestellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt als je maar vaak genoeg luistert wel achter de meeste betekenissen komen, woorden komen steeds weer in een andere context terug.
Je leert alleen wel alleen die woorden die op die zender worden gebruikt, elke zender heeft weer zijn eigen woordgebruik dus als je niet naar meerdere zenders luistert, mis je alsnog een hoop.
En wat je niet leert is hoe je die woorden spelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals mijn voorganger reeds vermeldde verwacht ik meer succes van TV, maar ook van de radio, vooral liedjes die je leuk vindt en zelf in je hoofd gaat meezingen.

Ik denk dat het vooral vocabulaire is dat je op deze manier flink kunt uitbreiden. Grammatica wordt echter moeilijker, dat gaat heel wat sneller als je oplet op school.

Denk nou niet, dan hoef ik niet te leren voor mijn examen volgende week, ik ga TV kijken. Want je leert vocabulaire, maar leer je ook de woorden die je volgende week nodig hebt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja en nee, natuurlijk red je het niet alleen met tv programma's kijken maar het helpt inderdaad enorm om veel te luisteren naar een taal. Je uitspraak verbeterd enorm, je leer gemakkelijker nieuwe woorden (vaak kan je woorden begrijpen omdat het in een bepaalde context wordt gezegd), je leert betere zinsconstructies te maken. Dus het helpt enorm, maar als je zonder enige kennis van het Russisch naar de Russische radio gaat luisteren is het niet zo dat je na een tijdje ineens vloeiend Russisch spreekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is te zien bij welk persoon de één leert rapper een taal dan de andere. Dus bij sommige wel en bij andere niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Bij welk persoon is het te zien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand die gemakkelijker talen leert gaat dat beter kunnen dan iemand die niet goed is in talen.
Volgens mij niet. Alleen luisteren is niet voldoende. Je moet er wel beelden bij hebben en veel zaken zullen toch toegelicht moeten worden.

Mensen hebben verschillende leerstijlen. Sommige leren sneller door veel te luisteren, anderen juist door veel te oefenen met standaardzinnen in boeken. Er zijn zelfs mensen die een taal leren door veel te doen aan grammatica zoals op school :-)

Maar voor iedereen geldt dat je veel en vaak moet afwisselen tussen al je zintuigen. Dus luisteren, lezen, spreken en proberen, schrijven, standaardzinnen uit je hoofd leren en veel voorbeelden zelf onderzoeken: hoe zit dat en waarom?

Ik zelf leerde in het verleden vrij gemakkelijk Engels, Duits en Spaans. Ik ben getrouwd met een buitenlandse vrouw en hoor al 10 jaar Farsi. Maar daar heb ik nog niet veel van opgestoken! Zal ik toch echt e boeken in moeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja als mooi voorbeeld een zwakbegaafde vrouw van nu 44 jaar heeft altijd kinderprogramma's via de Duitse tv gevolgd en kan de taal verstaan en ook spreken

gerrit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt zeker een taal leren door er lang genoeg naar te luisteren, maar dan moet de taal naar mijn mening kwa woordenschat wel raakvlakken hebben met het Nederlands, zoals Duits, Engels, Frans, Spaans, Zweeds enzovoort. Dus in het geval van bijvoorbeeld Chinees, Thai of Zulu geef ik je weinig kans.
TV kijken is daarentegen een geschikter en sneller alternatief. Veel buitenlandse programma's zijn tegenwoordig gewoon terug te zien via bijvoorbeeld Youtube. Vooral programma's voor jonge kinderen zijn dan een aanbeveling, omdat daarin vaak wat langzamer wordt gesproken en minder moeilijke woorden worden gebruikt.
Maar een taal leer je nog sneller door haar gewoon te spreken met sprekers van die taal. Tegenwoordig kan zoiets ook via bijvoorbeeld Skype of GoogleTalk. Wees niet bang om fouten te maken maar spreek gewoon. Tips (engelstalig) hierover vind je op de blog 'Fluent in Three Months' van de Ier Benny Lewis. Deze man leert gemiddeld elke drie maanden een nieuwe taal min of meer vloeiend te speken, vooral door gewoon te beginnen met spreken. Zie bron.

Patrick