Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als je 'au tennis' wilt vervangen bij 'tu sais jouer au tennis'? Hoe werkt dat?

Bij de vraag ' tu sais jouer au tennis?' Kan je antwoorden 'oui je sais jouer au tennis' of 'oui je sais lui jouer' of is dat fout? Is het dan 'je sais le jouer'?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
842

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Je eerste optie is goed, de andere twee zijn fout. Ze betekenen allebei namelijk 'ik kan hem spelen'. Een andere oplossing naast 'je sais jouer au tennis' kan zijn: 'je sais en jouer'.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij is optie twee 'je sais le jouer’ correct.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, ik weet zeker van niet!
Ik zou zeggen: Oui, je sais .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"lui" is sowieso FOUT, dat slaat op een persoon (hij). In de omgangstaal zeg je: "je sais le jouer", of nog korter: "je le sais". Je 1e antwoord is overigens het meest complete.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt hier maar twee antwoorden op geven:ofwel het kortste ofwel het langste. Dus alleen "oui" ofwel "oui, je sais jouer au tennis". Je kunt best "au tennis" niet vervangen. Als je als vervangertje in het Nederlands "ER" zou gebruiken, en je ziet dat het te vervangen stuk met "à" begint (of zoals hier "au" wat een samentrekking is van "à" en "le") dan kun je als vervanger wel "Y" gebruiken voor zover het geen persoon betreft. Dit zou dan leiden tot "je sais y jouer" als vertaling voor "Ik kan er spelen". Maar zowel in het Nederlands als in het Frans zal dat maar lullig klinken en zal men in de praktijk beslissen niet te vervangen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding