Scheppingsverhaal vernietigd?

Op nu.nl las ik net de theorie van een wetenschapper van Harvard die beweerd dat de mens ontstaan is door koken...

Houd dit dan in dat als deze theorie word overgenomen dat het hele scheppingsverhaal dan per definitie vernietigd is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gast je link lijd gewoon naar deze vraag...

Het beste antwoord

Ik heb het ook gelezen. Duurde even voor ik door had dat het niet zo is dat ze apen gekookt hebben en dat daardoor mensen zijn ontstaan.

Ik denk dat ook deze theorie, zolang er geen sluitend bewijs is, er niet voor kan zorgen dat het scheppingsverhaal wordt ontkent door de echte gelovigen onder ons. Dit denk ik omdat de theorie van Darwin (evolutietheorie) ook niet daarvoor heeft gezorgd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Er is in elk geval wel een nieuw oudste beroep ter wereld. ;-) En ja de fanatiekelingen die nog steeds een stoffig boekje aanhangen zijn niet makkelijk van hun stuk te brengen hoor. Dus voorlopig ben je van dat scheppingsverhaal niet af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het scheppingsverhaal door deze theorie zou moeten zijn vernietigd zou dat volgens mij ook al gebeurd moeten zijn door de evolutietheorie.

Overigens is het best een interessante theorie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee.
Het blijft een theorie!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou..het zou kunnen.
Iemand schreef ooit in mijn Gastenboek: Als God een kok is,staat hij hier in de keuken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ineresante theorie maar nee, de geloofer van god blijft geloven, een scheppingverhaal gaat niet zomaar te niet door wat een wetenschapper zegt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, dan zou het scheppingsverhaal al lang geleden moeten zijn vernietigd door de evolutietheorie. In feite is het dat trouwens ook wel, maar niet iedereen gaat daarin mee.

Overigens vind ik dit verhaal van het koken oud nieuws. Het is al veel langer bekend dat de mens alleen kon worden wie hij is door het koken. Daardoor komt snel een grote hoeveelheid energie beschikbaar, waar je veel minder moeite voor hoeft te doen dan wanneer je niet zou koken. En je sterft minder aan infecties.

Het enige nieuwe zit in de nuance dat koken niet alleen zo goed was voor onze overlevingskansen, maar dat het ook onze cultuur en handelingen heeft beïnvloed. Maar dat is slechts gerommel in de marge van een idee dat al jarenlang bestaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En natuurlijk kom je met een grotendeels zelfde antwoord terwijl ik nog bezig ben met mijn eigen verhaal te tikken. *zucht*
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn excuses voor het feit dat ik mijzelf jaren geleden heb geleerd met tien vingers blind te typen... ;-)
Je bedoelt het letterlijke scheppingsverhaal uit Genesis 1, neem ik aan? Of dat uit Genesis 2 - waar de volgorde enigszins afwijkt? Of uit de vele, vele andere mythologiën als bijvoorbeeld de Japanse, Egyptische, Romeinse, Bataafse of anderen?

Die zijn allemaal al lang en breed weerlegd. Dit zal daar niets aan veranderen.

Wat in het artikel staat is volgens mij ook geen bijzonder nieuwe stelling als ik even graaf in mijn geheugen. Het vuur zal inderdaad op meerdere manieren een grote invloed hebben gehad op de ontwikkeling van de mensheid. Onder andere doordat er een nieuwe warmtebron mee is gevonden, er een manier mee is gevonden om je te verdedigen - (bijna?) alle dieren zijn bang voor vuur. Het heeft inderdaad ook een hoop voedingsmiddelen beter beschikbaar gemaakt, maar ik kan me niet herinneren dat dit een bijzonder nieuwe ontdekking is.

Als ik het zo zie is het trouwens een niet al te geweldig geschreven artikel. De laatste alinea's moet je bijvoorbeeld ook niet al te veel waarde aan hechten, aangezien de mens niet de enige zoogdier is met een soortgelijke samenlevingsvorm, en intelligentie waarschijnlijk een gevolg is van interactie in het algemeen, en taalgebruik in het bijzonder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het artikel in het bijzonder voegt niets toe aan het feit dat het scheppingsverhaal is vernietigd. We weten al een hele lange tijd dat de mens is geëvolueerd uit apen. Naar mijn mening is het scheppingsverhaal definitief vernietigd door de ontdekking van genen die de evolutie nog beter verklaarde.
Wat dit artikel wel doet is een beter inzicht geven hoe de mens zich heeft geëvolueerd. Waarom wij grotere hersens et cetera hebben gekregen waarom wij tot mens zijn geëvolueerd. Hier is deze theorie niet de enige in. Zo zijn er ook theorieën dat de mens is geëvolueerd door het vermogen om te kunnen spreken. Of geëvolueerd doordat er honger in de bossen ontstonden waardoor de mens het bos uit moest om eten te zoeken en dus moest staan (dit zorgt dat de handen beter vrij komen) en zo zijn er nog een paar van dit soort verhalen.
Dus even herhalend het scheppingsverhaal is lang voor dit stuk al vernietigd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat betreft het scheppings verhaal dit blijft niet hangen allen in genesis 1 en 2 hiervoor moet je het hele
oude testament kennen en teksten uit het oud hebreeuws
Er wordt op veel meer plekken over de schepping gesproken

bijvoorbleed over waarom God het hof van Eden liet bewaken door twee Engelen als alleen Adam en Eva er
waren die toen nog binnen dit hof waren ook
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb het ook gelezen, een NOG gammelere theorie dan het scheppingsverhaal