Hoe kan ik het vak geschiedenis en kunst combineren tot een onderwerp voor mijn profielwerkstuk?

Ik moet voor school beginnen aan mijn profielwerkstuk, wat ik volgend jaar moet presenteren.

Ik wil het graag doen over het vak kunst. Mijn partner wil het doen over geschiedenis.

we hebben besloten de vakken te combineren, maar we weten niet hoe we op een goed onderwerp uitkomen.

We willen graag de tijdsperiode beperken in een tijdvak waar genoeg over te vertellen is. dus niet van -3000 voor christus tot nu.

Wie weet er onderwerpen of hoe kunnen we makkelijk een onderwerp bepalen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Als je het in deze eeuw wilt houden kan je over Pablo Picasso en zijn schilderij Guernica een heleboel vertellen. Picasso als vertegenwoordiger van moderne kunst richtingen en Guernica als uiting van protest tegen de Spaanse burgeroorlog. Dan heb je in geschiedenis aansluiting op fascisme en tweede wereldoorlog. Ik denk dat je hier een heel werkstuk over vol kan schrijven. En zo niet over deze schilder en dit tijdperk, zou ik als ik jou was het wel binnen de 20ste eeuw houden, dat zal je publiek niet vervelen. Je kan kijken b.v. beeldhouwers zoals Auguste Rodin en het tijdperk waarin hij leefde. Maar misschien kan ook een zangeres/actrice als Melina Mercouri die in ballingschap ging als protest tegen het griekse colonels' regime je uitdagen. Dan ben je veel dichter bij huis qua tijdperk, ze heeft beroemde films gemaakt, van Theodorakis gezongen, en Griekenland staat weer in de schijnwerpers.
Kijk eens in de wereldpers van 30 - 40 jaar geleden om inspiratie op te doen.
Veel succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Guerica klinkt perfect!

Andere antwoorden (5)

Dan lijkt de Renaissance met het perfecte onderwerp!

Toegevoegd na 33 seconden:
Over de renaissance is zowel qua geschiedenis als qua kunst veel te vertellen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+; je was me net voor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik moet het voor 400 mensen doen (ouders, leerlingen en nog havo 4 leerlingen) en ik ben bang dat het een te 'droog' onderwerp is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of het saai wordt hangt natuurlijk helemaal van de presentatie af, en niet van het onderwerp!
Leuk dat jullie zo samenwerken en compromissen sluiten! Maak een werkstuk over kunstgeschiedenis. Als je in de link op bijvoorbeeld renaissance klikt, zie je al of er veel over te vertellen valt en of het jullie aanspreekt. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had het inderdaad al gezien, maar wij willen toch dat het mensen boeit, alle 400 die er zitten.. maar wij zijn bang dat het snel al saai word .. ;p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Enne wat denk je van de geschiedenis van de leden van Cobra en hun kunst?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cobra_(kunst)
Ik heb zelf op de middelbare school kunstgeschiedenis gehad. Dat was inderdaad een mengvorm van kunst en geschiedenis (verrassend he). Je hebt meer dan zat keuze in tijdsperiodes:

Vroege Middeleeuwen
Vroeg-Christelijke kunst
Byzantijnse kunst
Keltische kunst
Karolingische kunst
Middeleeuwen Romaanse kunst (1000-1200)
Gotische kunst (1140-1550)
Renaissance (1400-1600)
Italiaanse renaissance
Noordelijke renaissance
Vroege Renaissance
Hoog-renaissance
Maniërisme (1520-1600)
Barok (1600-1750)
Rococo (1700-1750)
Classicisme(1750-1850)
Neoclassicisme
Romantiek (1780-1880)
Realisme (1830 - 1870)
Impressionisme
Postimpressionisme, Art Déco en Jugendstil
Moderne kunst Schilderkunst van de 20e eeuw
Abstracte kunst
Postmoderne kunst

Islamitische Kunst
Aziatische kunst met o.a. Chinese kunst, Thaise kunst, Japanse kunst en Vietnamese kunst
Afrikaanse kunst
Zuid-Amerikaanse kunst

Kijk maar welke jullie het interessantst vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Egyptische kunst. Wel lang geleden maar erg boeiend, er is veel van bekend, veel te laten zien en een beetje verteller kan er makkelijk een uur mee vullen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als eerste kun je een samen overleggen welke dingen je wilt bespreken en welke je niet wil bespreken. Voorbeeld: wil je het wel of niet hebben over de christelijke invloed op de kunst. Ander voorbeeld: wil je het wel of niet specifiek hebben over Nederlandse kunst en Nederlandse geschiedenis. Of: is muziek een kunstvorm die je kunt bespreken of niet.
Zorg ervoor dat je origineel bent, docenten hebben alles al eens gezien. Dus neem niet de geijkte onderwerpen, maar zoek iets uit waar je diepgang in kunt brengen. Neem de Renaissance en je hoeft alleen maar wikipedia te kopiëren. Heel makkelijk, maar levert je geen hoog cijfer op. Als je een onbelichte kant van de Renaissance kiest en daar een stevige stelling in plaatst heb je meer kans op een hoger cijfer. (Ik neem aan dat er bij jou op school hier ook cijfers voor worden gegeven, op de school van mijn kinderen in elk geval wel)
Mocht je er hier niet uitkomen, ga dan eens naar de Mediatheek, vaak weten zij wel iets wat jou en je partner verder kan helpen.

Als je een aantal onderwerpen hebt, kun je hier mee overleggen met je docent. Dit om te voorkomen dat je straks alles overnieuw moet gaan maken.

Succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
Eerst zin moet zijn: Als eerste kun je EENS samen overleggen.