waarom zit er bij de dorpskerk hier int dorp aan sommige kanten wel een wijzerplaat en sommige kanten een soort rooster?

zie http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl/items/RDMZ01:1000333924

11 jaar geleden

Het beste antwoord

Die roosters zijn de galmgaten van de klok(ken) die in de kerktoren hangt (hangen). Zulke klokken zijn soms heel zwaar en brengen behoorlijk wat trillingen voort als ze worden geluid. Dat geluid moet wegkunnen a) omdat je anders de klok niet hoort en b) omdat de trillingen die in de toren blijven de structuur van het bouwwerk kunnen aantasten. Natuurlijk hangt de wijzerplaat daar waar iedereen 'm kan zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
molenaar
11 jaar geleden
dank ik dacht het al maar nu is dat zeker dankje

Andere antwoorden (1)

In principe zit alleen een wijzerplaat aan de kant van de toren waar tijdens de bouw van de kerk bebouwing was. Meestal is het dat als er een wijzerplaat ontbreekt, dat dit aan de achterzijde van de kerktoren is, waar doorgaans maar een paar boerderijen stonden.