"Wij" wonnen en "zij" werden tweede.....en dan waren er nog een heeeeeele hoop poedelprijzen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De geallieerden wonnen en Duitsland & Co verloren (werden 2e van de twee partijen)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
vallen die niet onder & Co ?
Eén oorlog kent in mijn visie geen winnaars. Alleen maar verliezers...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
je was me net voor.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kan gebeuren...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik niet, er zijn ook landen die goede dingen hebben gedaan om de landen in de oorlog te helpen en naderhand weer op te bouwen, en de oorlog te beëindigen.
feitelijk heeft iedereen verloren.
kijk maar hoeveel levens het gekost heeft aan beide zijden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik kan niets zeggen daarover... ook niet over een derde wereldoorlog... maar wel over de vierde wereldoorlog...

en wat ik over de vierde wereldoorlog kan zeggen is dit, dat die er nooit komt, echt nooit...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Amerika won, en Japan werd tweede.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geen enkele oorlog heeft ooit een winnaar gehad.

Oorlog kent enkel verliezers.
oorlog is altijd een gevecht om macht, eigendom of overheersing.

Als je dat wint ben je dan winnaar?

Elke voorkomen oorlog heeft winnaars
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Davide;

Als je kijkt wie er de meeste economische vooruitgang mee hebben geboekt denk ik dat de VS eerste en Duitschland tweede is geworden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Amerika won, Japan tweede, de EU werd derde, Rusland vierde, het Oostblok vijfde, en hoewel Duitsland verloor, werden ze op langere termijn toch nog derde (want in de EU).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In feite kun je de landen die betrokken waren bij de Tweede Wereldoorlog in twee 'kanten' indelen.
Aan de ene kant de Geällieerden, de andere de Asmogendheden.

De Geällieerden 'wonnen', de Asmogendheden verloren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1e werd de vrede
2e werd het verdriet
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niemand won, iedereen heeft verloren
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat de Nazis verloren, waar ze ook vandaan kwamen,
en de democratische beweging won, waar ze ook vandaan kwamen

Ik zou het huidige Europa, door velen verguisd, als onomstotelijk winnaar willen uitroepen. Want:

1. We hebben in dit werelddeel (EU landen) nog NOOIT zolang GEEN oorlog of vernietiging gekend.

2. We hebben nog nooit zoveel meer geproduceerd dan we eigenlijk nodig hebben (we zijn ALLEMAAL steenrijk, historisch gezien)

3. We hebben niet eerder in de geschiedenis met zoveel mensen zo lang zo goed SAMENgewerkt. Waardoor we zo rijk zijn.

Gelukkig hebben we nog wel wat gezamenlijke vijanden
- milieu
- terrorrisme

Maar dat werkt gezien het verleden heel goed, een gezamenlijke vijand hebben. Het zijn in elk geval geen goed georganiseerde staten meer. Wat ik dus als vooruitgang opvat.

Uitdagingen zat: meer samenwerken zal
- meer rijkdom geven
- meer vrijheid geven
- kansen aan hen die nu geen of weinig kansen hebben