ik heb eens gehoord dat de laatste woorden van charles darwin ik heb het mis waren is dat ook bewezen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is de vorige vraag met een reden verwijderd of was deze vorige week door iemand anders gesteld?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geen idee

Het beste antwoord

Volgens Emma Darwin waren de laatste woorden: "I am not the least afraid of death – Remember what a good wife you have been to me – Tell all my children to remember how good they have been to me".
We kunnen alleen Emma in deze volgen - wie anders? Als dat bewijs niet geldig is, dan is er geen bewijs.

Toegevoegd na 9 minuten:
Oh, er komt geloof ik nog wat achteraan: "It's almost worth while to be sick to be nursed by you".

Dan de verhalen over het intrekken van zijn theorie:
http://en.wikipedia.org/wiki/Charles_darwin:
The "Lady Hope Story", published in 1915, claimed that Darwin had reverted back to Christianity on his sickbed. The claims were refuted by Darwin's children and have been dismissed as false by historians.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, de uitspraak waar je op doelt komt uit nogal discutabele kring (fundamentalitsche christenen die evolutie koste wat het kost willen ontkennen), en is bewust in de wereld gebracht als een soort schijn-argument (als zelfs Dárwin vond dat hij er naast zat.....).

Mocht hij een dergelijke uitspraak ooit al gedaan hebben (zijn laatste woorden waren het voor zover betrouwbaar geregistreerd zeker niet), dan zou het natuurlijk overal op kunnen slaan, maar niet op het onjuist zijn van de evolutietheorie (al is die sinds Darwins ontdekking natuurlijk wel hier en daar aangepast, aangescherpt en uitgewerkt).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat waren niet zijn laatste woorden (da's een stukje propaganda). En ook al waren dat zijn laatste woorden geweest, en had hij dat daadwerkelijk geloofd, dan zou dat nog niets uitmaken. Wetenschap valt of staat niet bij de persoonlijke opvatting van één persoon (zelfs als deze aan de oorsprong van de betreffende wetenschap staat), maar bij overeenstemming met de waarneembare realiteit. Darwin is géén profeet, en heeft op een aantal dingen de zaken niet goed gezien - wat komt omdat er ook na zijn leven een heleboel nieuwe informatie is ontdenkt waar hij simpelweg geen weet van had.

Zo'n 150 jaar na het uibrengen van het boek On the Origin of Species is de evolutietheorie een van de stevigst staande wetenschappelijke theoriën, die door ruim 98% van de mensen in relevante velden wordt geaccepteerd. De evolutietheorie staat zelfs steviger dan de relativiteitstheorie die we gebruiken om de zwaartekracht te verklaren, omdat de laatste onder extreme omstandigheden resultaten van oneindig geeft, wat aangeeft dat er ergens iets niet klopt. De evolutietheorie kan tot nog toe elke nieuwe vondst echter prima verklaren, kan succesvolle voorspellingen maken over waar je welk soort fossiel zou kunnen vinden (waarvan Tiktaalik een heel mooi voorbeeld is), en is verder ondersteund door elke grote nieuwe vondst die de afgelopen anderhalve eeuw gedaan is, waarvan DNA het meest voor de hand liggende voorbeeld is.

Dit was geenszins vanzelfsprekend. Uit DNA had bijvoorbeeld ook kunnen blijken dat de DNA-opmaak van individuen van dezelfde soort volledig identiek was, wat zogenaamde "macroevolutie" onmogelijk had gemaakt. DNA had bijvoorbeeld totaal willekeurig kunnen zijn, waarbij het bij de ene persoon meer overeenkomst gaf met een varen dan met zijn ouders, waardoor erfelijkheid langs deze route niet zou kunnen. Maar het bleek de bestaande classificaties (die overigens begonnen zijn door Carolus Linnaeus, die niet van evolutie gehoord had, op basis van externe kenmerken alleen) te ondersteunen.

Toegevoegd na 20 seconden:
Zie verder in reacties
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo zijn er op een heleboel manieren connecties te tekenen tussen verschillende organismen. Deze komen merkwaardig genoeg allemaal overeen, en ook dit is geenszins noodzakelijk, vooraf. Zo zou bijvoorbeeld ook uit DNA kunnen blijken dat honden als groep nauwer verwant zijn met tijgers dan met vossen en wolven, en dat tijgers weer genetisch dichter zitten op e.coli bacteriën dan katten. Ook dat is echter niet gezien. Dit zijn echter wel allemaal dingen die de evolutietheorie zouden ontkrachten - falsifiëerbaarheid is dan ook een hoog goed in de wetenschap. Je kunt zeggen wat je moet tegenkomen om te bewijzen dat de theorie niet klopt. Totdat je dit tegenkomt, wijst alle beschikbare informatie erop dat deze wel klopt.
IJverige reli's hebben ook aan Einstein en Newton bekeringsuitspraken toegekend. Beiden wezen echter expliciet christendom en islam af, als mogelijke religies waar zij zich in konden vinden..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb ik ook gehoord. Maar of het waar is... Ik durf je dat niet te zeggen.

Maar ik denk dat in bijna alles van wat je hoord, er ook bijna altijd wel een kern van waarheid inzit....?

Ik denk ook dat de gelovige mensen het willen geloven en de niet gelovige mensen het niet wiilen geloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Maar ik denk dat in bijna alles van wat je hoort, er ook bijna altijd wel een kern van waarheid inzit….?" Helemaal fout gedacht.
Aan de ene kant hoor ik bij sommige creationisten dat de aarde ±6000 jaar oud is... Aan de andere kant hoor ik dat 't om miljoenen jaren gaat.
Hoe kan er nu in vredesnaam in _beide_ zaken die je hoort, een kern van waarheid zitten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zei dus BIJNA altijd, wel goed lezen hoor!