waarom is de berliner dom versiert, terwijl het een protestantse kerk is?

protestantse kerken zijn normaal somber ingericht, hoe kan het dan dat de Berliner Dom zo mooi versiert is?

8 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Uit de naam alleen al kun je zien dat het oorspronkelijk van katholiek oorsprong was. Een dom (kathedraal) was de kerk van een bisschop.

Dus aanvankelijk was de kerk al behoorlijk versierd, die weliswaar na een viertal verbouwingen gedeeltelijk bewaard zijn gebleven.

De fundamenten van de dom gaan terug tot 1451 toen het nog katholiek was. Na de start van de reformatie was Prince-Elector Joachim II Hector overgegaan naar het protestantisme. Maar in tegenstelling tot wat gebruikelijk was was deze prins niet zo begaan met de inmiddels sobere stijlen. Daarom versierde hij de kerk (de toen zogeheten 'collegiate church' met allerlei monstransen kazuifels ornamenten en tapijten.

Vermoedelijk hebben latere eigenaren van de dom deze traditie enigszins in ere gehouden.

https://en.wikipedia.org/wiki/Berlin_Cathedral
8 jaar geleden
Ivana
7 jaar geleden
Plus. Net als de Laurenskerk in Rotterdam.