klopt het dat de navo in eerste aanleg slechts een beperkt aantal landen omvatten (1948)?

en dat Frankrijk en Italie niet mee mochten doen vanwege het communistische gevaar in die landen

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

In 1949 werd de NAVO opgericht, met een beperkt aantal landen.
Aanvankelijk deden België, Canada, Denemarken, Frankrijk, IJsland, Italië, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Portugal, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten mee. Later kwamen daar Turkije en Griekenland (februari 1952), de Bondsrepubliek Duitsland (1955) en Spanje (1982) bij. Na het einde van de Koude Oorlog sloten Tsjechië, Polen en Hongarije zich aan (12 maart 1999), evenals Estland, Letland, Litouwen, Slowakije, Slovenië, Roemenië en Bulgarije (29 maart 2004). Frankrijk maakte tussen 1966 en 1996 geen deel uit van de militaire organen van de NAVO; vanaf 1996 tot aan 3 april 2009 maakten de Fransen een voorbehoud met betrekking tot militair optreden. Sinds 4 april 2009 is Frankrijk weer volledig lid van de NAVO.
________________
Eerste secretaris-generaal van de NAVO, Lord Ismay, verklaarde in 1949 dat het doel van de organisatie was "de Russen buiten te houden, de Amerikanen binnen te laten en de Duitsers neer te halen".
Frankrijk en Italië deden dus direct mee.

Italië
Na een onderhandelingsperiode van ruim een half jaar ondertekenden de gevolmachtigden van Bulgarije, Finland, Hongarije, Italië en Roemenië (de vroegere bondgenoten van het Derde Rijk) op 10 februari 1947 het Vredesverdrag van Parijs. Dat betekende voor Italië definitief afstand doen van alle tussen 1885 en 1940 verworven overzeese gebiedsdelen, het verlies van het schiereiland Istrië aan Joegoslavië, het zich neerleggen bij de status van vrijstaat voor Triest, en het toestaan van enkele grenscorrecties ten gunste van Frankrijk.
Het was echter vooral te danken aan De Gasperi's minister van buitenlandse zaken, de republikein Sforza, dat het op internationaal niveau zo geschonden aanzien van Italië zich spoedig weer enigszins kon herstellen. Tevens stimuleerde Sforza duidelijk de politieke oriëntatie op het Westen. Zo werd het voor Italië mogelijk, op 4 april 1949, als lid van het eerste uur, in de NAVO te worden opgenomen.
SimonV