Waar komt de 'traditie' van het halfstok hangen van de vlag vandaan?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4.8K
HannekeJanssen
4 jaar geleden
Leuke vraag!

Antwoorden (1)

Wie de uitvinder is van de halfstok-vlag, is niet helemaal duidelijk. Waarschijnlijk is de traditie overgewaaid uit Engeland. Engelse schepen hesen in de 17e eeuw jaarlijks op 30 januari de vlag halfstok ter herinnering aan de dood van hun koning Karel I in 1649.
https://www.libelle.nl/mensen/vlag-halfstok/

Het halfstok hangen van de Nederlandse vlag is een teken van rouw. De onzichtbare vlag des doods krijgt tijdens dagen van rouw de gelegenheid om te wapperen boven de vlag die halfstok is gehangen. Hierbij krijgt de nationale vlag een ondergeschikte plaats toebedeeld.

De oorsprong van deze traditie is overkomen waaien uit Engeland.
Toen kapitein William Hall van de koopvaarder Heart’s Ease werd gedood door Eskimo’s hing de bemanning van het schip de Engelse vlag halfstok zodat deze door het water sleepte. Opvarenden van andere schepen begrepen bij het zien van de door water meegesleepte landsvlag dat er iets aan de hand was. Men weet niet of de bemanning van de Heart’s Ease de uitvinders zijn van het halfstok hangen van de vlag of dat het een gebruik is dat ze in ere hielden.

De Nederlandse Vereniging voor Vlaggenkunde stelt dat de meest praktische verklaring van het halfstok hangen van de vlag is dat deze opvalt. Ziet men een halfstok gehesen vlag dan weet men dat er iets mis is.

De meest gangbare verklaring is dat het halfstok vlaggen tot uitdrukking brengt dat de dood gezegevierd heeft over het leven. Zo hing men in vroegere tijden de vlag van de winnaar boven de vlag van de overwonnene.
https://vertalingen.nl/de-nationale-vlag-halfstok-en-haar-oorsprong/ (licht bewerkt)

“Een vlag die halfstok wordt gehangen is een (nationale) vlag die niet aan de top van de vlaggenmast, maar slechts tot ongeveer de helft of 2/3 van de hoogte wordt gehesen en daar uitgehangen. Dit is een teken van rouw. Symbolisch hangt de onzichtbare vlag des doods boven de vlag die halfstok is gehangen.”
https://nl.wikipedia.org/wiki/Halfstok
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dankjewel!