stierf Alexander de Grote op 10 of op 11 juni, 323 v Chr. ?

Op internet staan verschillende data. Wat moet ik geloven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Googelen levert inderdaad weinig op. Wikipedia heeft het over 11 juni, maar in de voetnoten wordt hiervoor geen bron aangevoerd. Andere sites melden weer 10 juni.

Als ik twijfel over sommige dingen biedt Google soms uitkomst door beide mogelijkheden in te typen. De meest voorkomende term is dan vaak de juiste. Maar in dit geval levert "alexander de grote 10 juni 323" 3190 hits op en "alexander de grote 11 juni 323" 2960 hits.

Er is dus inderdaad verdeeldheid en ik kan geen controleerbare bronnen vinden in de eerste zoekresultaten.

Ik vrees dat je zult moeten accepteren (of als je een verslag of boek aan het schrijven bent uitleggen) dat er discussie bestaat over de precieze sterfdatum en dat zowel 10 als 11 juni veel wordt genoemd. Of volstaan met de wetenschap dat het zeer waarschijnlijk is dat hij in juni 323 vC gestorven is, dat is wellicht precies genoeg?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik was inderdaad al van plan om de verschillende meningen over de datum in mijn verslag te stoppen. Maar ik dacht dat er misschien mensen waren die bekend waren met zijn historie. in ieder geval bedankt!

Andere antwoorden (2)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vind dat een vrij nauwkeurige tijdsaanduiding, als je je beseft dat dit wel erg lang geleden is. ;-)

Jij weet het niet, ik weet het niet, en als je wat googelt, dan kom je er snel achter dat niemand het weet. En als niemand het weet, dan hoef je het ook niet te weten.

Hieronder 3 links. Op al deze 3 sites wordt gesproken over 10 of 11 juni. Eén site kan het natuurlijk mis hebben, maar als 3 sites dat melden, dan kunnen we er vanuit gaan, dat de precieze datum niet te achterhalen valt.

Er valt overigens in deze links nog veel meer interessants te lezen, dan alleen de precieze sterfdatum.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt, deze sites had ik ook al gevonden. Ik moet minstens 10 pagina´s over zijn leven schrijven dus had wel wat informatie nodig :P