Waarom is er zo weinig bekend over het ontstaan van godsdiensten, zoals het Cristendom?

Er zijn natuurlijk geen of nauwelijks geschreven bronnen, maar wat zijn hier de verdere redenen voor?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar zijn best veel geschreven bronnen over. De Bijbel natuurlijk, maar ook bronnen buiten de Bijbel: geschriften van vooral Romeinse schrijvers, uit de eerste en tweede eeuw na Christus. Zo weten we bijvoorbeeld dat in de begin jaren christenen werden aangeduid als: "volgelingen van de weg" of "de sekte van de weg". Dat lijkt me toch wel iets wat vrij typerend is voor het ontstaan van een godsdienst: dat ze nog geen duidelijke aanduiding hadden voor zichzelf of hun omgeving. Ook staat duidelijk beschreven in onder meer het Bijbelboek Handelingen en diverse brieven van Paulus hoe het christendom zich precies heeft verspreid, hoe vergaderingen plaatsvonden onder de eerste leiders van de kerk over welk standpunt ze als christenen nu in zouden nemen over bijvoorbeeld discussies onder de gemengde vroege christelijke gemeentes over of ook niet-Joden (veel van de eerste christenen waren Joden) zich moesten laten besnijden en hoe het nu zat met de Joodse spijswetten. Dat alles geeft volgens mij een vrij gedetailleerd beeld van hoe nadat Jezus niet meer hier op aarde was (of je nu gelooft dat hij - zoals in de Bijbel staat - op een wolk naar de hemel is gevaren of dat je gelooft dat hij nooit uit de dood is opgestaan na zijn kruisiging maakt hierin weinig verschil: Na de historische gebeurtenissen rondom het leven van Jezus als persoon hebben zijn leerlingen de leiding over de beweging genomen. Dat heeft zich vervolgens verspreid over een steeds groter gebied rondom het huidige Turkije en in Azië en Europa. Ik weet niet of dat is wat je bedoelt, maar ik begrijp je vraag geloof ik niet zo goed. Kun je uitleggen wat de achtergrond van die vraag precies is?

Het beste antwoord

Er zijn nauwelijks geschreven bronnen, en als er bronnen waren zijn die waarschijnlijk al vergaan. Een godsdienst ontstaat niet zomaar, het duurt nogal lang voordat een godsdienst een echte godsdienst is.

Toegevoegd na 1 minuut:
En als toendertijd geschreven werd over een godsdienst werd er niet geschreven over het ontstaan van de godsdienst.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Over het ontstaan van godsdiensten zoals het Christendom is juist veel geschreven.
In feite hangt ons leven aan de schrijfveer van de Heer. Deze prozaïsche mening zal wel niet acceptabel zijn, maar ik sta hier toch wel geheel achter. De Bijbel is geschreven onder inspiratie van de H. Geest. Een van figuren van de H. Drie Eenheid die samen en elk afzonderlijk dezelfde God zijn.
Wat verder nog onder godsdienst wordt verstaan zijn vaak levensbeschouwelijke stromingen zoals het Boeddhisme, Hindoeïsme