Hadden / wisten mensen vroeger dat ze een soa hadden?

Echt vroeger dus bijvoorbeeld in de 18e/19e eeuw.

Toegevoegd na 22 minuten:
Konden ze er ook wat aan doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.7K

Het beste antwoord

Ja hoor. Seksueel overdraagbare aandoeningen (vroeger ook geslachtsziekten of venerische ziekten genoemd) zijn zeker niet alleen van deze tijd. In alle bekende culturen in de Oudheid kwamen SOA voor.

In de Middeleeuwen dacht men dat er slechts één type SOA bestond, die zich in verschillende vormen kon openbaren. Men sprak dan van de venusziekte. Bij gebrek aan iets beters werd toen een zogeheten 'kwikbehandeling' gegeven. (zie bron)

Syfilis dook op in 1493. Toen werden namen als ‘Spaanse pokken’ of ‘Spaanse schurft’ gebruikt voor deze geslachtsziekte. Sommige mensen werden er gek van of stierven omdat er nog geen medicijnen tegen waren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Van sommige soa's in ieder geval wel, zoals gonorroe of genitale wratten, want dat is duidelijk zichtbaar.

Een SOA als HIV sowieso niet, want dat is pas in 1984 ontdekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Syfilis werd eind vijftiende eeuw in Europa geïntroduceerd door soldaten en zeelieden en zorgde voor een epidemie waaraan duizenden mensen stierven. Syfilis werd "lues venera", of de gesel van Venus genoemd. Het had een noodlottige afloop tot men penicilline ontdekte.
Syfilis: Grieks: het zwijm beminnend
Latijn: besmettelijke ziekte
In de Westerse geïndustrialiseerde landen is het momenteel een eerder weinig voorkomende soa. In ontwikkelingslanden en Oost-Europa vormt syfilis opnieuw een bedreiging voor de volksgezondheid.

2.Wat is syfilis?
Syfilis is een chronische infectieziekte. Het is een SOA (seksueel overdraagbare aandoening) die wordt veroorzaakt door de bacterie Treponema pallidum. Die bacterie nestelt zich in de schede, de penis of de anus en soms in de mond. Waar de infectie zit, hangt af van de manier waarop is gevrijd. Als behandeling uitblijft zal de bacterie zich later via het bloed door het hele lichaam verspreiden.
Syfilis verhoogt de kans op overdracht van het aids-virus. Iemand met HIV die bovendien syfilis heeft, geeft gemakkelijker het HIV door. Anderzijds is iemand met syfilis ontvankelijker voor een besmetting met HIV, omdat syfilis slijmvliesletsels veroorzaakt. Die slijmvliesletsels vormen een open toegangspoort voor het aids-virus. .

dus eigenlijk is het al langer dan de 18e eeuw
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vast wel, zeker bij een man liegen de symptomen er niet om. Er was alleen weinig tegen te doen. Sommige vrouwen merken pas na langere tijd dat ze besmet zijn geraakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In die tijd overleden de mensen bij gebrek aan medicijnen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en wat dacht je van kennis van oa de ziektes en hygiene? Inmiddels wekken wij ook geen etter en pus meer op om wonden te genezen. In de middeleeuwen dachten ze dat dat de heling zou bevorderen. Tegenwoordig weten we wel beter.
En trouwens kon iedereen zich een "expert" op elk gebied noemen, er waren toen nog geen opleidingen zoals nu.
dat ze iets hadden opgelopen, ziek waren ect dat wisten en merkte ze wel.
maar dat het een soa genoemd wordt dat wisten ze niet, simpelweg omdat dat woord pas in de vorige eeuw in onze taal is gekomen.