Ja, ik geef wel wat. En als ik een jong stel met een hond zie, die in een portiek een huiskamer hebben gemaakt, wat meer. Ik heb erg veel gezien in de hele wereld door mijn werk, en besef heel verschrikkelijk goed, wat voor ongelooflijk geluk ik gehad heb dat ik hier geboren ben, en zo veel kansen (waarvan ik er een paar goed verknald heb) gekregen om een leven op te bouwen.
Als je in Amerika de (vaak nog zo jonge!!!) veteranen van Vietnam en de Golfoorlog ziet zitten naast hun kartonnen borden, vaak met hartverscheurende kreten als "I need a job, please I'll do anything" en met afgeschoten benen in een aftandse rolstoel op Fifth Avenue, en ik loop daar met m'n tassen vol dingen die ik heel leuk vind, maar strikt genomen niet nodig heb - dan voel ik me zo lullig, dan koop ik dat rotgevoel weg door hen genoeg geld te geven om een warme maaltijd te kunnen kopen. En als ze dan liever drugs kopen, dan moeten ze dat maar doen - dan heb ik ze een paar uurtjes respijt gegeven van de hel die afkickverschijnselen heet....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (25)

Nee, want het is (bijna) altijd hun eigen schuld.
Er zijn in Nederland zo veel sociale voorzieningen, dat het bijna onmogelijk is om daar buiten te vallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hun eigen schuld? verklaar je nader.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem aan dat je de onderzoeken leest waarin naar voren komt dat de meeste mensen een zwerver zijn geworden nadat ze werkeloos waren geworden d.m.v. een ongeval of wat dan ook. Hierdoor niets meer konden betalen en hun huis uit moesten?
aan onze vaste albert heijn dakloze geef ik op zaterdag 50 eurocent!
Anderen niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja..en ''eigen schuld'' vind ik heel makkelijk...been there...done that..dus...ja............
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee.

Om de doodeenvoudige reden dat ik niet weet waar het naar toe gaat. Ik geef liever een broodje weg dan geld, al heb ik dit ook al afgeleerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Zeppuhh;

Nee, ik niet. In de Amsterdamse metro vroeg zo'n figuur mij ooit om 'een gulden'. Toen ik vroeg waarom vertelde hij mij dat hij honger had. Ik bood hem mijn lunchpakket (en dat was echt wel wat meer dan die ene piek) aan, maar dat bliefde meneer niet. Zal met die honger dus ook wel meevallen. Die gebeurtenis heeft mijn houding sterk bepaald.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms wel, soms niet. Hangt van mijn bui af. En of die zwerver me aanstaat of niet. en of ik genoeg bij me heb wat ik kan missen.

Zwerver zijn lijkt me niet leuk. het kan iedereen opeens zomaar overkomen. Een paar grote onfortuinlijkheden en het is zover. Als je daarbij ook nog eens zo psychisch in knoop komt dat je niet eens meer weet hoe je er uit moet komen en problemen krijgt met daklozen opvangcentra e.d....brrr....lijkt me verschrikkelijk....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen geld, maar ik druk ze wel met regelmaat een broodje in hun handen. Dan zeg ik ook altijd; ik geef geen geld, maar ik heb wel een broodje voor je. Dat wordt erg gewaardeerd kan ik je zeggen. Überhaupt het feit dat er iemand is die tegen ze spreekt.

Bij mijn supermarkt om de hoek staat altijd een zwerver met zijn straatkrant in weer en wind. Ik maak geregeld een praatje of geef hem een sigaretje. We zijn per slot van rekening allemaal mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb dat een keer gedaan met een appel, en ik draaide me om, vloog de appel door de lucht. Hij was beledigd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgende keer maar een blikje bier geven ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol... maar de ene zwerver is de andere niet :) Ik heb wel andere ervaringen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat is ook zo, ik moest er ook wel om lachen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb ik ooit ook eens gedaan (toen ik nog rookte :) Hij was allemaal van die vieze peuken vd grond en uit de tegels aan het peuteren. Ik heb hem toen een half pakje cigaretten gegeven.
Soms geef ik wel wat. Meestal niet meer dan een euro. Of als ik m'n lege flessen bonnetje vergeten ben bij de kassa van de supermarkt, geef ik die.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heb jij op zaterdag wel eens in amsterdam over de dam gelopen ect.
als ik iedereen geld gaf die daar op een hoekje zit, ik het volgende hoekje over een paar dagen van mij.

nee ik geef geen geld aan een zwerver.
wij hebben hier in de stad onze eigen enige zwerver maar die maakt muziek met een gekregen gitaar van mijn buurtjongen. dan geef ik altijd 2 euro ofzo.
ze kunnen niet verwachten dat wij allemaal roekeloos geld gaan geven. en dat doen ze dan ook niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geef geen geld meer aan "zwervers " want dat heeft geen enkele zin. Ik geef wel geregeld brood of een pak lekkere koek aan de man die altijd rond onze AH hangt, dat eet hij direct op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Regelmatig. Als ik er één zie voel ik altijd in mijn zakken of ik wat kleingeld heb. Zo ja, dan geef ik wat. Ik eet daar geen boterham minder door, en hij heeft het nodig.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies, zo denk ik er ook over +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 :)
Hier in Nederland niet. Wel als ik in een land als Egypte veel geld uitgeef aan vakanties. De zwervers daar, hebben het harder nodig dan de zwervers hier.
Ik koop hier af en toe wel eens een daklozenkrant.
En ik steun zwerfdieren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verreweg de meeste daklozen zijn alcoholist en/of drugsverslaafd. Hij rent met jouw euro meteen naar de Lidl om er twee halveliterblikken bier van te kopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo hebben we allemaal wat, waar we verslaafd aan zijn ;)
De vraag is eerder gesteld zie link.

Nog even mijn antwoord van daar:

Het antwoord op deze vraag dient duidelijk gebaseerd te zijn op ieders persoonlijke mening, althans dat is hierover mijn mening.

Ik respecteer dan ook mensen die in een dergelijke situatie niets zullen geven, maar zelf denk ik er anders over.

Naar mijn mening is het niet mijn verantwoordelijkheid wat iemand doet met het geld dat ik hem eventueel geef. Als hij daar drugs van wil kopen is dat jammer, maar wel zijn probleem. Het getuigt echter van naastenliefde als je dat risico voor lief neemt, toch geeft en ervan uitgaat dat de mens, in dit geval dus de bedelaar, te goeder trouw handelt en in zijn geval echt niet anders kan.

Dit is uiteraard enigszins in tegenstrijd met je gevoel voor realiteit, je weet tenslotte dat er hulporganisaties zijn en dergelijke, maar als je het kunt missen is het denk ik wel je eigen verantwoordelijkheid dat je toch hier en daar een kleinigheid bijdraagt op deze manier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik geef geen geld. Als ze honger hebben wil ik ze best af en toe een broodje geven, maar als je geld geeft gaat het toch op aan roken en sterke drank (en hebben we achteraf alleen maar weer extra last van hun).
Laten ze maar wat ondernemen om wat van hun leven te maken i.p.v. zich er bij neer te leggen en op andermans kosten te leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb er zelfs een naast de deur in mijn caravan wonen.met de extreme kou van de winter gebeurd en nu krijg ik hem er niet meer uit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms geld, soms brood, altijd even praten.....afgelopen zomer op een bloedhete dag iedereen een koel flesje water met ijs gebracht, niemand weigerde, iedereen vond het fijn.
Wij hebben het zo goed in dit land, als ik kan wil ik anderen die minder geluk hebben dan wij altijd even helpen.
En wat betreft die sociale voorzieningen waar een van de beantwoorders het over heeft.
In de basis zijn die sociale voorzieningen goed. Maar je moet wel enige vaardigheden hebben om door "het woud"van regels te lopen. En als je ook nog de pech hebt met weigerachtig, botte ambtenaren te maken te hebben, dan kom je heel snel in een verkeerd hoekje...
Oordeel dus niet te snel over die mensen die dat allemaal niet zo goed gelukt is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef ze in principe geen geld, tenzij ik zeker weet dat er geen drank of drugs voor wordt gekocht. Ze hebben allemaal een uitkering, ook al is deze karig, ze hoeven in ieder geval geen honger te lijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel soms een beetje aan straatmuzikanten die echt goed hun best doen en je vriendelijk groeten zonder je agressief te benaderen.
De bedelaars die hier staan met een soort nep daklozenkrantje zijn heel opdringerig, staan er soms al jaaren en jaren. spreken nog gene woord Nederlands, en geven het geld net zo hard weer uit aan te duur eten en drank. Nee hoor, dan geef ik liever aan het Leger des Heils en Humanitas, die concrete hulp leveren.
Ik vraag me zelfs af of het wel zwervers zijn......die zie je hier ook zat, in groepjes in de stad, biertje of wijntje in de hand, maar die bedelen niet. Kun je wel af en toe leuk mee kletsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geef nooit geld ook niet aan mensen die de krant verkopen. Door geld te geven verpest je de handel van ze. Doordat er minder kranten verkocht worden maken ze er ook minder hierdoor kunnen andere zwervers dus ook minder verkopen.

Wat ik heel vervelend vind is als ze amper Nederlands spreken. Dan heb ik altijd een gevoel van doe even je best. Of als ze met een pruimkop staan te kijken, dan krijgen ze ook niets.

Als ze bij een supermarkt staan dan vraag ik wel eens of ik iets kan kopen voor ze uit de winkel. Een pak drinken of wat eten of zo.

Van de week in Utrecht vroeg een zwerver om wat geld een vriend van me zei dat hij wel een euro wilde geven. Daarop antwoordde de zwerver doodleuk daar doe ik het niet voor geef maar 20 euro. We hebben toen met de zwerver staan praten en gezegd dat hij van ons niets kreeg omdat hij zo asociaal is om meer te vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee,want de meeste zwervers gaan toch drugs en alcohol met het geld kopen dus zit je dan eigenlijk geld te verspillen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zeker niet als ze het vragen.

wel als ik gewoon zie dat het nodig is.

*Schuld* is wel een heel erg groot woord dat sommigen hanteren...

neem maar van mij aan dat je zodanig pech in het leven *kan* hebben dat je heel erg blij bent dat er mensen zijn die zich voor je willen inzetten!
en zolang je die pech niet ervaren hebt zie je hem vaak om je heen....

een beetje *mee leven* kan dan geen kwaad denk ik zo

en ik kan je vertellen dat er hele mooi gesprekken uit kunnen voortkomen,
dat je toch je petje weer afneemt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Recentelijk hoorde ik een vriend ,die voor de Gemeentelijke Sociale Dienst werkt, dat 9 van de 9,3 zwervers/daklozen een zogenoemde huisvestingsuitkering heeft. Dit komt neer op zo'n 670 euro netto per maand. Voorwaarde is wel dat zij dan geregistreerd staan bij een dakloze opvang...

Dus om antwoord te geven op je vraag: Nee. Dit heb ik nog nooit gedaan en zal ik ook niet gaan doen in de toekomst...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal geef ik ze geld omdat ik niet dikwijls in een grote stad kom en als ik er toch ben is het om geld uit te geven.Wel heb ik eens een dakloze Canadees met hondje in een heel strenge winter mijn huis aangeboden.Ik logeerde toen elders.Na een week of drie wou hij niet meer weg en de ravage die hij had aangericht, kostte een hoop werk en ik heb ook een lederen sofa bij het groot huisvuil mogen zetten.Sinsdien ben ik toch een ietsje voorzichtiger geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geef geen geld, ik betaal geld voor producten en bewezen diensten. Dan denk ik niet alleen aan straatmuzikanten (helaas tegenwoordig vaak uitgebuite mensen die alles weer af moeten geven aan de organisatie die ze een akkordeon in de handen duwt) en straatkrantverkopers, maar ook aan de zwerver die me de weg wijst of de dakloze bij de supermarkt die spontaan aanbiedt een twee euromunt voor me te wisselen als hij ziet dat ik geen muntje voor het karretje heb.