Heeft het daadwerkelijk ooit plaatsgevonden dat een krantenjongen zich opwerkte tot baas van die krant?

Het is vaak het voorbeeld van de American Dream, de krantenjongen die als immigrant naar Amerika is gekomen en zich opwerkt tot miljonair. Nu is mijn vraag of dit verhaal ook echt gebeurd is, of er dergelijke of vergelijkbare gevallen van bekend zijn. Ik doel hierbij op de periode van de grote immigratie naar Amerika, aan het eind van de negentiende en het begin van de twintigste eeuw, la belle époque.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

De uitdrukking is afkomstig van het Duits boek uit 1925 "John Workmann der Zeitungsboy: eine Erzählung aus der amerikanischen Grossindustrie", van Hans Dominik, en is gebaseerd op het idee van The American Dream.

Er zijn wel een paar voorbeelden hiervan:
- Jojar S. Dhinsa is een jongen van Indiase afkomst die letterlijk als krantenjongen in Coventry (UK) begon, en nu een mediamagnaat is. Of hij eigenaar is geworden van dezelfde kranten die hij verkocht... dat weet ik niet...
- Sheldon Adelson is nu een van de rijkste mensen ter wereld, en begon ook als krantenjongen. Helaas heeft hij zich nooit geïnteresseerd in de media, dus voldoet niet helemaal aan de criteria van je vraag.

Toegevoegd na 15 minuten:
Het idee van de American Dream is juist in de periode die je doelt ontstaan, toen enorme hoeveelheden migranten USA binnenstroomden. Duitsers en Italianen waren de meest succesvolle tussen hen.
Er wordt vaak gedacht aan films zoals "Citizen Kane", uit 1940, met een verhaal dat plaats vindt in de jaren 20, maar de echte persoon die Orson Welles inspireerde voor zijn film was William Randolph Hearst, de bekendste media-magnaat ooit, en die werd al rijk geboren.
Ook Rupert Murdoch, die een mooi voorbeeld zou kunnen zijn, werd al rijk geboren, en erfde zijn eerste krant (in Australië) van zijn vader.

Dus waarschijnlijk is er nooit iemand geweest die 100% aan je vraag voldoet (althans die ken ik niet), maar er zijn wel degelijk gevallen van krantenjongens die zich ontwikkeld hebben tot rijke, machtige mensen.