Welk Romeinse keizers zijn allemaal in Nederlands grondgebied geweest?

Met Nederlands grondgebied bedoel ik dan het huidige Nederland en met Romeinse keizers personen zoals Julius Caesar (misschien officieel geen keizer maar ik reken hem er voor hier wel even toe)

7 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedoel je daadwerkelijk hier over het grondgebied gelopen? Als bezoek?
erotisi
7 jaar geleden
Inderdaad gelopen of desnoods gedragen

Antwoorden (1)

Het is ook de vraag wat je bedoelt met "op Nederlands grondgebied geweest" (sorry voor de verbetering in taal). Ik neem aan dat je vraag moet zijn: "Onder welke Romeinse keizer(s) is Nederland onderdeel van het Romeinse Rijk geweest?".

Om te beginnen, is Friesland (en als het goed is hoorde daar een deel van Groningen ooit bij) tot rond 500 nooit ingenomen (ondanks vele pogingen bleef het te gevaarlijk: de Friesen waren bereid te doden bij het bespotten van hun cultuur, wat veel gebeurde om te zorgen dat zij "beschaafd" werden). Pas na de val van het West-Romeinse rijk (476) is Friesland ingenomen door christenen.

De rest van Nederland (voornamelijk met de "lines" als grens: de Rijn) is onder goed gezag gekomen van de Romeinen. Wij werden "Germania inferior" genoemd. Rond 250 waren wij weer van hun gezag af:).
Nu je deze jaartallen weet kun je zelf de keizers wel even opzoeken. Ik zou ze niet zo 1,2,3 meer opvolgorde kunnen zeggen. Zou ergens bij Vespasianus moeten beginnen.