in de eerste wereld oorlog werd voor het eerst op min of meer grote schaal gebruik gemaakt van vliegtuigen onderzeeboten en tanks.
vliegtuigen werden in het begin gebruik voor spionage doelen. een boordschutter was alleen voor de veiligheid mee. pas later (nadat een uitvinding de mitrailleur en de werking van de propellor automatiseerde) werd het vliegtuig een aanvalswapen.
onderzeeboten waren incidenteel al eerder ingezet, maar in deze oorlog werd voor het eerst massal gejaagd op vijandelijke voorraadschepen, om de vijand te isoleren.
tanks staan in deze oorlog nog in de kinderschoenen. er zijn nog geen goede oplossingen gevonden voor de modderige terreinen waar ze vaak moeten opereren.
al deze middelen maken in deze periode een forse ontwikkeling door en zorgen voor veel extra doden in deze toch al bijzonder bloedige oorlog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik ga niet de gehele geschiedenis van WO I aangeven, maar ik zal je een voorbeeld geven: de aanleg van spoorlijnen in Duitsland en in Frankrijk, waren vooral gericht op het vervoeren van troepen en materiaal tussen achterland en front. De productie van gifgas, en het anleggen van voorraden daarvan, is een ander voorbeeld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Men raakte met nieuwe kennis over wapens en algemene techniek bang voor de macht en kennis van andere landen. Deze angst werd naast de angst om aangevallen te worden nog aangevuld met het toenemende nationaal bewustzijn, patriottisme > wij moeten ons land verdedigen tegen elke prijs, want wij zijn beter dan wat voor land ter wereld dan ook.
Wie het hardste en duurste produceerde bewees dat.

Gifgas (mosterdgas) werd ingezet in de loopgraven, maar omdat men ook slachtoffers maakte in de eigen legers (als de wind draaide) werden er gasmaskers uitgevonden. Men bestookte elkaar, leerde van elkaar en bleef elkaar bestoken. Ook werden er in deze tijd snel achter elkaar nieuwe geweren uitgevonden (vooral aan de Franse kant)

*even in de rol van je moeder hoor*
Maar ga in 's hemelsnaam niet dit soort huiswerkvragen op goeievraag stellen! Lees je boek! Potverdorie :)