De strijd van de grootmachten om invloed te hebben in Afghanistan, heeft tot nu toe vooral doden opgeleverd. Wat details:

Vanaf de 19e eeuw begonnen de Britten zich met Afghanistan te bemoeien. De Russische expansie in Centraal-Azixc3xab werd als een bedreiging gezien voor de Britse aanspraken op het Indiase subcontinent. Dus breidden de Britten hun invloedssfeer ook uit naar het onherbergzame Afghanistan.
Na een tamelijk rampzalig verlopen Brits-Afghaanse oorlog (1838-1842) en voortgaande Russische expansie zuidwaarts, brak in 1878 een tweede oorlog uit.

De nasleep van WO I had ook zijn weerslag op Afghanistan. De Russische revolutie van 1917 verbrak bovendien de Engels-Russische Entente en leidde tot nieuwe verhoudingen. Met behulp van Pashtunstammen, ook uit Brits India, zag Ammenoelah Khan (1919-1929) dan ook zijn kans schoon. Hij viel de Britten onverhoeds aan, uitmondend in een derde Britse-Afghaanse oorlog.

Gedurende de eerste periode van onafhankelijkheid (1919-1979) wist het land zich slechts oppervlakkig te moderniseren onder sterk autocratische leiders.
De invloed van de Sovjet-Unie groeide na een nieuwe coup in 1978, de Saur revolutie, die de Afghaanse communistische partij aan de macht bracht. De clandestiene oorlog die de VS daarop ontketenden, maakte echter al snel elke progressie onmogelijk en leverde het land uit aan reactionaire godsdienstfanatici als de mujahedien en de (latere) Taliban.
Onder Reagan werden clandestien vele miljarden dollars aan Amerikaans belastinggeld in het Afghaanse conflict gesluisd. De Amerikanen steunden eigenlijk iedereen die tegen de communisten wilde vechten.
Na de Russische terugtrekking in 1989 en het eind van de Koude Oorlog lieten de VS het land op cynische wijze aan haar lot over.

Na veel bloedvergieten zegevierden de weinig frisse Talibanstrijders (voornamelijk Pathanen) in 1996 uiteindelijk in het grootste deel van het Afghanistan.
De bonte kliek tegenstanders van de Taliban, de ‘Noordelijk Alliantie’ werd grotendeels teruggedreven naar het noordoosten. De alliantie, die deels net zo fundamentalistisch was als de Taliban en mogelijkerwijs nog meer bloed aan de handen had, werd in oktober 2001 op miraculeuze wijze getransformeerd tot een betrouwbare Amerikaanse bondgenoot, de ‘bevrijders van Afghanistan’, hoewel de liefde inmiddels al weer aardig is bekoeld.
De onmetelijke olierijkdommen van de Kaspische Zee zijn de werkelijke hoofdprijs en prioriteit voor de Amerikaanse veroveringsmachine.
SimonV