Had men in de tijd dat Jezus leefde achternamen?

Ik kom namen met en zonder achternaam tegen. Bijvoorbeeld Pontius Pilatus, Johannes de Doper.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jezus_(historisch-kritisch)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog nooit gehoord van Spiekerjozef?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, ff gechoocheld en dan kom ik op een fokprofiel...de relatie met mijn vraag is me een raadsel. Vertel...

Het beste antwoord

Het enige wat volstond voor de doorsnee-burger was: "zoon van". Zoals bijv- "Barabbas" betekende "zoon van Abbas". Dat voldeed voor een mensenleven. Zoals gezegd: registratie van achternamen gebeurde in Europa onder Napoleon, met vastlegging van hetzelfde verschijnsel: Jansen = Jan zijn zoon of Hendriksen = Hendrik zijn zoon etc. Wat ik nog wil corrigeren in bovenstaande antwoorden: Jezus (of Yeshua of Issa) was niet van het verbasterde "van Nazareth" maar was Jezus de Nazorener of Nazoreër" oftewel: Yeshua "de Godgewijde". Het dorp "Nazareth" bestond niet in die periode.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het OT staat "Hij ging wonen in de stad Nazaret, en zo ging in vervulling wat gezegd is door de profeten: ‘Hij zal Nazoreeër genoemd worden.’.
Hoe moet ik jouw antwoord zien in het licht van het OT?
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Mat+2%2C1-23&id18=1&pos=0&l=nl&set=10
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Excuus, ik zie dat het een passage uit het NT is. Mattheus komt niet voor in het OT. Dit roept weer de vraag bij me op wat er voor profetie in het OT staat over de geboorteplaats van de messias.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij in Jesaja - daar staan erg veel profetieën over de komst van Jezus.
Er staat in ieder geval dat hij in Betlehem geboren gaat worden, en ook dat hij moet vluchten (kindermoord door Herodes), en als je oplet nog veel meer.

Andere antwoorden (5)

Als het goed is niet. wel bijnamen.
In Nederland zijn de achternamen ingevoerd door Napoleon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat bijnamen fungeerden als een soort achternamen. Als iemand uit (bijvoorbeeld) Nazareth kwam zou hij dus als achternaam al snel "van Nazareth" krijgen. Of "de Gebochelde", "de Kleine", "de Bakker" etc...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Officiële achternamen waren er niet. Bijnamen en toevoeging van de geboortestad of woonplaats, of beroep of naam van de vader werden wel achter de naam gezet om te herkennen met welke bijvoorbeeld Jozef je te maken had. Later werden dat ook de achternamen, zoals hier in Nederland ook Bakker, Timmer, Visser, Jansen (Jans' zoon) enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jozef van arimatea, judas iskariot.......... geen officiele achternamen denk ik, maar wel bijnamen om mensen van elkaar te onderscheiden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja en nee.. Er waren in die tijd net zo goed verschillende mensen met dezelfde naam in een dorp dus dan kreeg je vanzelf het onderscheid (Johannes de doper en Johannes van op de hoek ofzo). Bovendien ontvingen zij zelf geen brieven geadresserd aan Joohannes de Doper ofzo. Deze namen zijn gebruikt in geschriften om aan te geven waar deze mensen vandaan kwamen (Jezus van Nazareth), wat hun beroep was (Johannes de Doper), enz.
Napoleon kwam er voor het eerst pas mee (in de westerse wereld, ik weet niet hoe dat aan de andere kant van de wereld ging) om burgers te registreren. Dus moest iedereen officieel een roepnaam en een achternaam krijgen.