Ha, die NoAnswer;

Hoe gruwelijk het ook klinkt; dat was uiteindelijk een geldkwestie. De vernietiging van de joden kostte de nazi's klauwen vol geld en omdat de capaciteit van de vernietigingskampen beperkt was moesten de mensen die nog gezond genoeg waren tijdelijk naar concentratiekampen, vaak om als dwangarbeider te werken in afwachting van transport naar de vernietigingskampen. In de concentratiekampen waren de omstandigheden erg ongezond en het verzorgen van de gevolgen van luis en ander ongedierte werd te duur gevonden dus was kaalscheren de goedkoopste oplossing. Ook kun daarmee zoals al eerder gezegd het haar vaak voor andere doeleinden worden gebruikt. Juist dit soort schijnbaar kleine details geven vaak de gruwelijkheid en de omvang van dit misselijke plan het duidelijkste weer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Onder andere tegen luizen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tegen de luizen en neten.

Toegevoegd na 41 minuten:
Het nazi oorlogsbelang vereiste dat het vermoorden van hun slachtoffers maximale en economische voordelen op zou brengen. Voordat de lichamen van de slachtoffers mocht worden verbrand werd hun haar afgeknipt, terwijl goud vullingen en gouden tanden door gevangen tandartsen en tandtechnici werden verwijderd. Het haar werd gebruikt voor haarvezel en het goud werd versmolten tot staven en verstuurd naar Berlijn, vanwaar zij op geheime Zwitserse bankrekeningen werden geplaatst. Na de bevrijding werden tonnen haar gevonden in de opslagplaatsen van de kampen; de Nazi's hadden geen tijd gehad om het allemaal te verwerken. Bewijs dat dit haar afkomstig was van de slachtoffers werd geleverd door het Krakow Gerechtelijk Expertise Instituut. Hun analyses toonden aan dat sporen van blauwzuur, een giftige component, typisch voor de Zyklon-B samenstelling, in het haar aanwezig waren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
+
Tegen luizen en vlooien en haarluis plagen in de kampen althans dat was de smoes en waarschijnlijk gedeeltelijk waar.
en natuurlijk om iemand "onmenselijker" te maken
Het verlies van je haar is voor veel mensen als dat niet vrijwillig gaat een hele beschamende en vernederende ervaring.
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Waarom 2 minnen?
Dit waren helaas ook twee redenen om de gevangenen kaal te scheren. Dat is gewoon zo.
Er werden o.à ook pruiken mee gemaakt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Duitsers konden er onder andre dekens van maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kijk bij 19 min.
Bovenstaande antwoorden kloppen volgens mij allemaal. Maar het was ook zeer vernederend voor de gevangenen waar de Nazi's wel van genoten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kunnen de minners uitleggen waarom het antwoord niet klopt?
Voor mij klinkt het namelijk wel geloofwaardig, dat ze het ook als machtsmiddel gebruikten, dus zou graag horen waarom dat niet zou kloppen.
Klopt allemaal. Maar ja zoals 1 van jullie zei; ze gaan toch dood waarom dan alleen voor luizen. Wellicht kan t ook te maken hebben. Dat de nazis dachten dat de joden misschien iets konden verstoppen tussen het haar. Net als bij sommige landenvwaar soldaten in dienst ook vaak kort geknipt moeten worden. Zeker weet ik t niet natuurlijk maar d8 er aan. Misschien
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb dit antwoord al als reactie gegeven maar realiseer me dat het eigenlijk een antwoord is:

Het was de bedoeling van de Duitsers dat de gevangenen tot het allerlaatste toe in de waan bleven dat ze niét vermoord zouden worden.
Vooral om paniek te voorkomen natuurlijk.
Dus werd iedereen geschoren tegen de luizen, ook al zouden ze de volgende dag vergast worden.
Zelfs net voordat ze de gaskamers ingedreven werden moesten de gevangenen zich uitkleden en alles achterlaten, omdat ze gingen "douchen".

Daarbij nam men alles af van de gevangenen wat ook maar iets op kon leveren, dus o.a. ook het haar.
12 jaar geleden
Tegen luizen plagen en als schaamte voor de vrouwen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van hun haren maakten ze lampenkappen en touw. Moet je maar is naar auswitch gaan, daar liggen nog voorbeelden die echt uit die tijd zijn. Heel erg bizar en indrukwekkend is dat. Zo werden de brillen van joden gerecycled in duitsland, voor duitse mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De antwoorden klopen allemaal maar in WO2 was bijna niemand kaal dus was het ook gemakkelijk voor de duitsers om de joden er tussen uit te pikken als zij ontsnapt waren.
Maar het is inderdaad ook tegen luizen en andere kriebel beesten en om ziektes tegen te gaan