Uit recent onderzoek blijkt dat kruiziging nog niet bestond toen Jezus gekruisigd werd. Klopt dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (6)

Bij mijn weten werden er in de tijd van de Romeinen al veel mensen, en in het begin voornamelijk christenen, gekruisigd. Hier is geloof ik ook veel bewijs voor gevonden, onder andere in massagraven langs de via '....' (weet de naam even niet meer. Het ging hier om een belangrijke grote weg naar Rome. Daar werden mensen aan het kruis gehangen om andere mogelijke misdadigers af te schrikken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelfs ver vóórdat de Romeinen een flinke rol van betekenis speelden, werd er al gekruisigd. Er zijn bewijzen gevonden voor kruisiging bij de Perzen, ca 800 v.C. Waarschijnlijk heeft Alexander de Grote dit gebruik meegenomen van klein-Azië naar het groot-Griekse Rijk (hij was immers heerser van beide rijken).
De Romeinen lieten zich voor een groot deel van hun beschaving, en zo ook voor het omgaan met straf en boete, sterk beïnvloeden door de oude Grieken; en zo deed de kruisigingstraditie haar intrede in de vroeg-Christelijke wereld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niemand weet het precies. Ervan uitgaande dat Jezus bestaan heeft, gaan we er ook vanuit dat het executieverhaal klopt. Maar: hoe de vertaling moet luiden van het ding waarmee dat gebeurde, daar is onduidelijkheid over.
Hier staat wat uitleg: http://skepp.be/jezus-gestorven-aan-het-kruis-aan-een-paal
Maar zolang we niet terug kunnen kijken in de tijd, zullen we niets zeker weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat, ook al zou je niet in de bijbel geloven
De mensen die er getuigen van waren hebben het zo opgeschreven.
Ze geloven in God dus wordt dat natuurlijk getekend door hun visie
maar het getuigenis en de kruisiging zelf is geen onderwerp van geloof.
maar een feitelijkheid die ze vertellen
Jezus is gestorven, ik vermoed niet dat ze zullen hebben gedacht misschien is het mooier om hem aan een kruis te laten sterven dan aan een paal
een paal is zo gewoontjes toch ? laten we het maar en beetje opleuken ;)
ook leuker voor de schilder en poëeten later ;)

Het woord kruisigen is gebruikt.
bovendien als je het verhaal leest dan laat Jezus op een gegeven moment ook zijn handen zien aan de discipelen
bijvoorbeeld aan thomas.
daar blijkt al uit dat er in elk geval spijkers in Jezus handen hebben gezeten.
Als ie op een paal zou zijn gezet was dat denk ik niet nodig geweest.
maar de vraag is
of Jezus nu aan een paal of aan een kruis heeft gehangen
maakt dat enig verschil ?
Geen Christen hoeft daar over te debateren
Jezus is gestorven en weer opgestaan
en dat historische feit is eigenlijk onomstotelijk het eerste zeker het tweede is het geloof
en dat kruis is symbool geworden.
als dat niet zo zou zijn geweest was een paal misschien symbool geworden.

Verder heeft de vorm geen betekenis
dus waarom zouden ze daar iets anders vertellen dan wat er werkelijk gebeurd is ?
13 jaar geleden
capthavoc
13 jaar geleden
Ze hebben het toch gezien en ja zij waren getuigen ook als is het dan jaren later op papier gezet.
in die tijd was dat niet ongewoon het meeste ging mondeling vroeger en dus het is zeker betrouwbaar
bovendien is het nu zo moeilijk te geloven dat Jezus gestorven is ? op de manier waarop ze dat schrijven ?
dat je niet gelooft dat Hij is opgestaan,... OK.
Maar bedenk eens waarom zouden ze er dan jaren later nog over praten ?/schrijven Het doel van hun verhaal was niet bewijzen dat ie dood is gegaan maar dat ie is opgestaan. en daar hoort nu eenmaal zijn dood gaan bij en de manier waarop.
over dat deel hoef je eigenlijk niet te twisten.
En dan heb ik het niet niet eens over of hij aan een kruis of paal is gestorven.
maar dat hij gestorven is door een vorm van executie.
Mensen kunnen veel beweren en tegenspreken
maar getuigen zijn getuigen en die uitspraken wegen het zwaarst.
voorbeeld Wie zou je geloven
Als een getuige zegt/schrijft dat iemand met een vuurwapen is neergeschoten.
Iemand waarvan je kan zeggen hij moet er bij zijn geweest.
of iemand die " eeuwen" later beweerd nee het moet een zwaard zijn geweest ? De getuige is het meest betrouwbare verslag wat er is .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En wat als die getuigen nou net niet compleet de waarheid spreekt? Dan ontstaan er onvolkomenheden. Jezus is een profeet van god. Dus waarom zou Allah zijn boodschapper laten executeren? Jezus heeft zijn boodschap niet kunnen volbrengen en om hem te beschermen heeft Allah hem tot zich geroepen (weet niet precies hoe ik dit moet vertalen). Hij zal ooit weer terugkomen. Overigens de persoon die gekruisd is, was iemand anders nogmaals waarom zou Allah zijn dierbaren, zijn boodschappers, zijn profeten zoiets aandoen? Zij zijn toch personen die speciaal zijn gekozen tot profeet. Het was hun doel hun taak om aan de wereld bekend te maken dat er 1 god is de almachtige. Omdat jezus deze taak niet heeft kunnen volbrengen vanwege ongelovigen die hem aanwezen als tovenaar e.d. is hij, van de aarde verdwenen om zich te beschermen. Nogmaals ooit komt hij terug en dan zal hij het geloof vertellen aan de mensen. Alle profeten hadden 1 doel: mensen bekeren tot het echte geloof, in god (Allah) de almachtige! Het is toch onlogisch dat je "gdlooft" in iets wat je zelf maakt? Zoals boedisme??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er staan allerlei dingen in de bijbel die veel later zijn toegevoegd vanwege politieke redenen, dus ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat alle dingen die erin staan echt van de verhalen van getuigen afkomstig zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Capthavoc, alles wat in het nieuwe Testament staat, is geschreven pas jaren Jezus' dood. En dan is het nog om uiteenlopende redenen geschreven. Soms om mensen dingen te leren (en dan is het handig als je de waarheid kunt aanpassen, Jezus worden dingen in de mond gelegd). Daarnaast is er geen enkele oorspronkelijke tekst van de evangeliën meer beschikbaar. Wat er nu over is, zijn allemaal interpretaties en herschrijvingen, met allerlei verschillende achterliggende bedoelingen, van mensen die Jezus nooit persoonlijk hebben gekend. Mensen proberen hun overtuiging duidelijk te maken en leggen Jezus daarbij wederom woorden in de mond, Jezus wordt gefigureerd in verhalen die misschien niet eens werkelijk gebeurd zijn. Daarnaast vergeet je ook één ding: In de Bijbel staan alleen verhalen van mensen die pro-Jezus waren. En je weet dat elk verhaal 2 kanten heeft. Misschien hebben die pro-Jezussers het wel heel anders afgeschilderd dan het werkelijk was. Misschien was er helemaal geen kruis...
De evangelieverslagen van Mattheüs, Markus, Lukas en Johannes gebruiken het Griekse woord stau′ros ter aanduiding van het werktuig waaraan Jezus stierf.

Het woord stau′ros verwijst naar een rechtopstaande paal of staak.

Het boek The Non-Christian Cross van J. D. Parsons legt uit: „In geen van de vele geschriften die het Nieuwe Testament vormen, komt ook maar één enkele zin voor waarin, in het oorspronkelijke Grieks, zelfs maar indirect te kennen wordt gegeven dat de stauros die in het geval van Jezus werd gebruikt anders was dan een gewone stauros, laat staan dat deze, in plaats van één stuk hout te zijn, uit twee stukken zou bestaan die in de vorm van een kruis aan elkaar zouden zijn bevestigd.”

Zoals in Handelingen 5:30 staat opgetekend, gebruikte de apostel Petrus het woord xu′lon, wat „boom” betekent, als synoniem voor stau′ros, waarmee hij niet naar een uit twee balken bestaand kruis verwees, maar naar een simpel, rechtopstaand stuk hout of een boom.

Pas driehonderd jaar na Jezus’ dood propageerden enkelen die voorgaven christenen te zijn het idee dat Jezus aan een uit twee balken bestaand kruis werd terechtgesteld. Maar deze zienswijze was gebaseerd op overlevering en een verkeerd gebruik van het Griekse woord stau′ros.

Het is ook opmerkenswaard dat op enkele oude tekeningen die Romeinse terechtstellingen afbeelden een simpele houten paal of een boom te zien is.

http://www.scientias.nl/jezus-werd-nooit-gekruisigd/11837
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
Interessant Aimeetje +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 jezus hing inderdaad aan een boom/paal en heeft alleen een vast gezeten aan een balk met zijn armen tijdens de optocht naar de boom/paal
Lees de bijbel en je weet het antwoord. Wat in de bijbel staat is geen onzin,want het is HET WOORD VAN GOD! In de bijbel staat zelf dat een letter van de wet in de bijbel nooit zal vergaan, dat wil zeggen dat wat in de bijbel staat ECHT gebeurt is.

In de tijd van de romeinen waren er juist de meest ergste straffen. Kruisigen werd al eerder gedaan voor de tijd van Jezus. Jezus is ECHT gekruisigd, ze hebben zelfs een stukje van het kruis gevonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat stukje van het kruis is niet bewezen, en dat er in een boek staat dat het boek dus de waarheid is, zegt ook niets - daarom heet het geloof GELOOF - je wilt het geloven, maar bewezen is het niet.
Dat is prima, ieder z'n overtuiging, maar laat anderen dan ook een beetje ruimte alsjeblieft...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bovendien is er al lang aangetoond dat er achteraf door machthebbers allerlei stukjes zijn toegevoegd en aangepast, láng nadat de bijbel geschreven zou zijn.