heeft ijsland ooit oorlog gevoerd?

ik vroeg me af of ijsland ooit oorlog heeft gevoerd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Oorlog gevoerd als in echt vechten niet.
"In de eerste jaren van WOII bleef IJsland neutraal. Op 10 mei 1940 braken de Engelsen echter de internationale wetten door IJsland binnen te vallen en het op te eisen als geallieerd terrein. Het bestuur van IJsland protesteerde wel, maar van een verdediging is nooit sprake geweest. Veel IJslanders waren opgelucht dat het Engelsen waren, en geen Duitsers. Hierna diende het eiland als 'vliegdekschip' voor geallieerde troepen.
Op 17 juni 1944 werd IJsland een onafhankelijke republiek. Omdat Denemarken nog steeds door Duitsland was bezet, waren de Denen verontwaardigd over deze stap. Toch zond de Deense koning, Christiaan X een felicitatie naar het IJslandse volk."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_IJsland#De_Tweede_Wereldoorlog

Daarnaast kende IJsland een drietal Kabeljauwoorlogen met Engeland. IN 1958, 1972 en 1975.
Hierbij vielen geen doden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kabeljauwoorlogen

Vervolgens waren er nog de papieren oorlogen met Nederland en het Verenigd Koninkrijk over de val van de IJslandse banken.

http://www.mo.be/artikel/koude-oorlog-tussen-ijsland-en-vk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dankjewel heb ik weer wat geleerd:D

Andere antwoorden (1)

Ja
Onlangs nog was er drie visserij-oorlogen met Groot -Brittanië
Hebben op latere datum ook meegedaan met ge geallieerden tijdens de Tweede Wereldoorlog.
In de 13’de eeuw waren ze verwikkeld in een bloedige oorlog tussen Denemarken en Noorwegen : de inzet : onder andere Ijsland.