Waar diende de Berlijnse muur voor?

Misschien een inmiddels geen relevante vraag meer maar toch. Via die muur kon men moeilijk van oost naar west Berlijn komen. Maar kon men dat niet eenvoudig omzeilen door even om te rijden naar het noorden of zuiden en alsnog in west Berlijn komen? Wat was het nut daarvan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jongens, dit weet toch iedereen. Of Google ff.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
LOL @ Ennairam.
Ik ken een hoop afkortingen, OMFG, ROFL, WTH...maar JFGI had ik nog nooit van gehoord. Dus ik denk, weet je wat, ik voer het in bij Google...oh de ironie haha.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha omzeilen kon maar denk dat je dan doorzeefd werd door mitrailleurs.

Antwoorden (3)

De berlijnse muur zorgde ervoor dat mensen uit de DDR niet naar het westen konden overlopen/vluchten. Door de stad stond een een muur om de rest van de stad een groot hekwerk, prikkeldraad en wachttorens zoals het hele ijzeren gordijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Berlijn was het een muur, maar buiten Berlijn ging die over in een groot stuk niemandsland, met aan beide kanten prikkeldraad. daartussen landmijnen en om de zoveel meter een wachtpost op een toren, die gericht schoten op mensen die illegaal de grens over probeerde te steken.
Die zwaar bewaakte grens beperkte zich niet tot Duitsland. Het hele oostblok was afgezet met dat zogenaamde ijzeren gordijn.
Het was zo goed als onmogelijk het zogenaamde vrije westen te bereiken.
Duitsland wil nu onderzoek doen naar het totale aantal doden.
Tot nu toe is alleen onderzoek gedaan naar het aantal doden bij de Berlijnse Muur, die Oost- en West-Berlijn scheidde. Daar kwamen tussen 1961 en 1989 zeker 136 mensen om het leven. Velen van hen waren Oost-Duitsers die bij een vluchtpoging werden doodgeschoten door Oost-Duitse grenswachten.
Ook bij de ruim duizend kilometer lange grens van noord naar zuid waren tienduizenden Oost-Duitse militairen gestationeerd. Ze hadden een bevel om te schieten op iedereen die het IJzeren Gordijn zonder toestemming probeerde te passeren. Ook lagen er landmijnen. Schattingen over het aantal doden daar lopen op tot enkele honderden.

Het doel van het nieuwe onderzoek naar het totaal aantal slachtoffers is om alle slachtoffers van het grensregime van de DDR uit de anonimiteit te halen, zegt de Duitse regering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar konden mensen van west-berlijn hun stad dan wel verlaten het was immers helemaal omsloten door de berlijnse muur en het ijzeren gordijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het was niet omsloten. Je kon trouwens nog steeds van oost naar west-berlijn en terug, bij de zeer streng bewaakte grensovergang 'checkpoint Charlie'. Het was dus geen muur om de stad heen, maar een muur die dwars door de stad liep en onderdeel uitmaakte van een hele lange grens die zwaar bewaakt werd. Hierbij een linkje naar een kaart waarop het ijzeren gordijn is aangegeven: http://allrussias.com/images/legacy3.gif
FireSea
8 jaar geleden
Misschien een wat late reactie, maar bovenstaande klopt niet volledig. Het geval was namelijk dat Berlijn volledig te midden van Oost-Duitsland lag, waarbij West-Berlijn een westerse enclave was in de DDR. De Berlijnse muur was daarmee niet onderdeel van dezelfde grens tussen Oost- en West-Duitsland, maar van de grens van de enclave. Ten westen van West-Berlijn lag die grens er ook, alleen was het daar geen muur. En ik denk dat 'elicrates' hierboven dat ook bedoelt. Omdat West-Berlijn deel uitmaakte van West-Duitsland, was er ook gewoon verkeer mogelijk tussen deze twee, maar daarvoor moest je wel door een stuk Oost-Duitsland heen. Daarvoor bestond destijds een speciale snelweg de 'Transitstrecke', waar men eerst bij Checkpoint Alpha de grens tussen West-Duitsland en Oost-Duitsland over ging en daarna bij Checkpoint Bravo de grens tussen Oost-Duitsland en West-Berlijn over ging. Tussen de beide checkpoints was het niet toegestaan de transitstrecke te verlaten en het was ook niet toegestaan onderweg te stoppen, met uitzondering enkele speciaal daarvoor aangewezen plaatsen met een tankstation en shop. Omdat de reis tussen beide punten langer duurde met een tussenstop, moest je een legale tussenstop kunnen aantonen met kassabonnetjes e.d. De beroemde Checkpoint Charlie was het grenspunt in de Berlijnse Muur tussen Oost- en West-Berlijn op de Friedrichstraße. Deze is later weer nagebouwd en is nu één van de grootste toeristische attracties van Berlijn, met acteur-grenswachten.
de berlijnse muur was onderdeel van de duitse grens die grof genomen 170km lang was, eromheenrijden ging dus niet zomaar, als je via een ander land ging had je daar ook weer grenzen die je moest doorkruisen, om daarna weer duitsland binnen te komen, bovendien had lang niet iedereeen het vervoer, vooral de mensen aan de arme kant (die juist graag naar de ander kant wouden) hadden dit niet tot hun beschikking. de muur is vooral gebouwd om die mensen binnen te houden, zodat ze niet zouden vluchtten.