is de trein-rails in sobibor nog omvervangen?

ik zag tijdens de herdenking dat er mensen bloemen neer legte,en ik vroeg me af of t materiaal wat er allemaal ligt nog wel van toen is,of misschien inmiddels al vervangen

Toegevoegd na 1 minuut:
omvervangen=vervangen naturlijk

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

De beelden van de herdenking waren vanuit Westerbork.

De treinrails (het herdenkingsmonument) is niet origineel.
Het monument is ontworpen door Ralph Prins en werd onthult in 1970.
De omhoog gekrulde rails drukken de wanhoop uit, ze zijn bewerkt alsof er op geschoten is. De spoorbielzen laten de vernietiging zien. Hoe dichter bij het eind, hoe meer ze versplinterd zijn. De rails rust op 93 bielzen die verwijzen naar het aantal transporten dat vanuit kamp Westerbork vertrok. Vier bielzen die los liggen van de rails symboliseren vier transporten die van elders naar Oost-Europa vertrokken. De muur van Drentse zwerfkeien lijkt van een afstand op een stapel schedels. Deze muur sluit het monument als het ware voor het oog af. Daarvoor het stootblok, vlak bij de plaats waar ook in de oorlog de spoorlijn van Hooghalen naar het kamp haar eindpunt vond. Het authentieke stootblok dat nu nog steeds achter de muur ligt, heeft Ralph Prins bewust niet willen gebruiken. Dat geldt overigens voor alle materialen van het monument: niets is afkomstig uit het kamp zelf, ook de rails niet.