Hoe zag eigenlijk vroeger een middeleeuwse straat er uit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke vraag!

Het beste antwoord

De 'straten' waren ongeplaveid, en het waren ook gelijk de riolen en de vuilstortplaatsen. Tussen de paard-en-wagens door scharrelden de kippen, ganzen en varkens, er stond van alles uitgestald aan levensmiddelen die te koop werden aangeboden (brood, halve varkens en koeien, groenten van het seizoen), een enkele rijkere te paard, en de rest van de burgers op houten slippers, klompen en blote voeten, al dan niet karren duwend, met af en toe een 'meid' met een juk met melkemmers op haar schouders.

Zo'n beeld maak ik me tenminste uit de verhalen die ik over de middeleeuwen lees.

In grote steden als Parijs, Londen en Amsterdam waren ook toen al wijken voor de rijken, waar huizen van steen gebouwd waren, en hier zullen stoepen met traptreden zijn geweest, zodat je, vanuit je rijtuig stappend, je zéér waardevolle schoenen/laarzen niet vuil hoefde te maken door op straat te moeten stappen. Natuurlijk waren er voor het bedienend personeel 'eigen' ingangen voor die huizen - de meiden die de open haarden verzorgden, de huishouding deden, de was, de knechten die de paarden verzorgden en de evt. gehouden kippen, koeien en varkens.

Ik denk, dat het een kleurig, rumoerig en vooral rijk-aan-geuren - geheel is geweest....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zo ongeveer.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Handel, stank, dieren en afval!

Van de vuilnisophaaldienst hadden ze in de middeleeuwen nog nooit gehoord. Iedereen gooide zijn afval gewoon op straat.

De mensen werkten op straat, verkochten hun spullen op straat en vervoerden alles over straat. Ze liepen continu van binnen naar buiten. Ook de dieren deden dat. Ganzen, varkens, kippen en andere dieren liepen overal tussendoor. De straten waren bezaaid met afval. Mensen gooiden hun afval gewoon uit het raam. Dode beesten, rottend eten, poep van honden en varkens. Niemand kon het wat schelen. De pest was een gevreesde ziekte in die tijd en heeft veel levens gekost.

De stadsbestuurders riepen de mensen wel op om de straten schoon te houden, maar niemand die zich daar wat van aantrok.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In veel middeleeuwse steden is de "straat" in de loop ter tijden automatisch opgehoogd doordat iedereen gezellig alle vuiligheid uit het raam gooide(er bestond nog geen vuilnis-ophaaldienst en de straten waren nog niet bestraat). Ook de nachtemmer met ontlasting werd bij het ochtendgloren door het vensterraam leeg gekieperd. Het was dan ook een gulden regel tijdens de Middeleeuwen niet te dicht bij de gevels te lopen, wilde je niets onverwachts in je nek krijgen...De met vuilnis besmeurde straten werden van tijd tot tijd weer 'proper' gemaakt door er vers zand overheen te strooien. Zodoende steeg het straatniveau gestaag in de loop der tijden...bij sommige huizen die bewaard zijn gebleven uit de Middeleeuwen kun je dat goed zien, omdat de oorspronkelijke benedenverdieping inmiddels een stuk onder het normale straatniveau ligt.