In welk jaar/welke jaren bestonden er voorkamers?

Dit was de 'mooie' kamer. Hier werden vroeger gasten ontvangen.

9 jaar geleden
1.4K
Antoni
9 jaar geleden
In oude huizen (bijvoorbeeld in de wijk Oog in Al in Utrecht) bestaan die nog steeds, al worden ze misschien niet meer (alleen) gebruikt om de gasten te ontvangen.
Amadea
9 jaar geleden
Jouw toelichting klopt niet. De mooie kamer was een andere ruimte dan de voorkamer. De voorkamer was het belangrijkste vertrek van de boerderij. Daar werd gewoond, gekookt en geslapen. Het was het enige vertrek in de boerderij dat van een stookplaats was voorzien.
ronron1212
9 jaar geleden
In een boerderij was de opkamer de voorkamer. Maar in normale huizen was dat vroeger wat we nu de woonkamer noemen dit indien het huis ook een woonkeuken had. Dan was de woonkamer wat we toen de mooie kamer noemden.
Ivana
9 jaar geleden
In ons huis tot 1970 was de voorkamer de 'mooie' kamer. Gescheiden van de woonkamer door prachtige glas-in-lood-deuren.
Daar mochten wij als kind niet binnen. Die kamer werd alleen verwarmd als er bezoek werd verwacht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn schoonouders gebruiken de nette kamer nog steeds nooit.Zitten altijd in de keuken

Het beste antwoord

Zelfs in het Perzische Rijk, en dan heb ik het even grofweg over de 5e eeuw voor Chrustus kende men de voor- en de achterkamer. De laatste werd als slaapkamer gebruikt en de voorkamer als ontvangstruimte; verder leefde men vooral buiten. Bij opgravingen zijn deze ruimtes vaak gevonden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Voorkamers bestaan al eeuwenlang. In oude boerderijen vind je ze nog wel maar ze worden dan zelden nog als zodanig gebruikt. Men heeft ze dan voor het gewone alledaagse huiselijk leven in gebruik, dus bijv. als woonkamer of slaapkamer of ze zijn inmiddels met de oorspronkelijke woonkamer samengevoegd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Niet alleen in boerderijen, maar ook in herenhuizen, bijvoorbeeld uit de jaren '30, kan je een voorkamer vinden.
niko
9 jaar geleden
ik ben opgegroeid in een 4 kamer huisje,2 beneden,2 boven,1945...pure armoede.toch was 1 van de beneden kamers de "goede kamer",daar kwam enkel hoog bezoek en de communiefeesten werden er gevierd,en de andere hoogtijdagen.
Kristal
9 jaar geleden
Niko, ik ken dat ook, een 4 kamer huisje. Met 3 meisjes op een slaapkamer, een broer in een kamer, de ouders in de huiskamer een opklapbed. En toch, boven, de mooie kamer, voor de gasten die er zelden waren... het blijft bijzonder :))
Ik weet dat mijn grootmoeder nog over de 'goei' kamer sprak. Eigenlijk moet ik Pronkkamer zeggen. Dat is minder dialectisch.

Daar mochten ze in de week niet in. Zeker de kinderen niet.
En daar stonden ook de mooiste meubels en zo.
Die was enkel voor het zondagse bezoek bedoeld.

Dus wanneer bestonden die kamers?
Of ze er eerder waren weet ik niet, maar in de 19de eeuw waren er zeker al Pronkkamers in het west-friese platteland. Een van die kamers is in het Westfriest museum te zien. ( zie link )

Toegevoegd na 2 minuten:
Persoonlijk denk dat dat als je rijk genoeg was, je kon doen wat je wilde. Dus er zullen altijd al wel 'speciale' kamers geweest zijn.