wie zijn de bewoners van kasteel Middachten geweest?

was (een deel van?) dat kasteel ook een tijdlang de ambachtswoning van de commissaris van de koning(in)?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
7.8K
ronron1212
7 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kasteel_Middachten

Het beste antwoord

Het bijzondere van Middachten is dat het tot op de huidige dag nooit werd verkocht, maar steeds door vererving of overdracht aan het volgende geslacht werd doorgegeven. Door het huwelijk van een erfdochter kwam Middachten in het geslacht van Raesfelt, want zij trouwde met Goossen van Raesfelt. De volgende erfdochter bracht huis Middachten in het geslacht van Reede. Godard van Reede (1644-1703) trouwde met Ursula Philipotta van Raesfelt.

De huidige bewoners zijn familieleden van Willem Carel Philip Otto graaf van Bentinck en Waldeck-Limpurg, die het kasteel van zijn moeder kreeg in 1888. Deze Willem Carel Philip Otto mocht in 1909 gastheer zijn van de Duitse keizer, die een bezoek bracht aan Nederland. Willem was gehuwd met Maria Cornelia van Heeckeren van Wassenaar (afkomstig van kasteel Twickel in Delden); het paar kreeg vier kinderen, die allen bij het bezoek van de keizer aanwezig waren.
Het schijnt dat het Nederlandse hof niet bepaald gecharmeerd was van het Duitse bezoek; het liet de keizer weten dat het bezoek aan Middachten een strikt privé-karakter diende te dragen.
In 1958 trouwde Isabelle Adrienne gravin van Aldenburg Bentinck (1925-2001) met de Duitse graaf Aurel zu Ortenburg, waardoor nu deze familienaam met kasteel Middachten is verbonden.

Het kasteel is inderdaad een tijdlang de ambachtswoning van de commissaris van de koningin, Molly Geertsema, geweest. Hij werd in 1973 commissaris van de Koningin in Gelderland en woonde in het kasteel Middachten. De geschiedenis gaat dat hij nooit een stap heeft gezet in de rozentuin en het park rondom het kasteel.
SimonV
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Middachten wordt voor het eerst genoemd in 1190 als vrij goed van Jacobus de Mithdac. Aan het begin van de 14e eeuw droeg Everardus van Middachten de bezitting (ter bescherming) over aan Reinald Graaf van Gelre. Everardus ontving het vervolgens van de graaf in leen terug. Everardus van Middachten is stamvader van alle latere Heren en Vrouwen van Middachten. Het kasteel is vererfd in zowel mannelijke als vrouwelijk lijn en was achtereenvolgens in handen van de geslachten Middachten, Steenre, Raesfelt, Reede, Bentinck en nu Ortenburg.

Toegevoegd na 11 minuten:
Na een grote restauratie in de jaren zestig van de vorige eeuw werd het kasteel een periode verhuurd, o.a. aan de op 17 november 1973 benoemde Commissaris van de Koningin in Gelderland Mr. W. J. Geertsema (roepnaam Molly). Hij woonde er tien jaar.
Amadea