"De absolute monarchie of het absolutisme is een regeringsvorm waarbij alle ambten binnen de staat uiteindelijk ondergeschikt zijn aan het gezag van de vorst.
Het klassieke voorbeeld van een absolute monarchie is de regering van Lodewijk XIV en Lodewijk XVI (het Ancien Régime). Na 1614 kwamen de Staten-Generaal niet meer bijeen. De adel werd uitgeschakeld als regionale bestuursmacht en als bron van de koningsmacht. De Franse koning beriep zich voortaan op een droit divin, een "goddelijk recht" om te regeren: hij was aan niemand anders dan God verantwoording verschuldigd."

Uit bovenstaande blijkt dus dat de vorst alle macht heeft en zich aan niets hoeft te houden. Als er een grondwet zou zijn, zou er toch een beperking zijn op de macht van die vorst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De macht van de absolute vorst zou ingeperkt worden door de grondwet. Er is natuurlijk heel makkelijk om een clausule op te nemen in een grondwet die de vorst uitsluit van deze wet. Maar ook dat beperkt zijn macht. De burger wordt ineens beschermd tegen de willekeur van de vorst.