Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom hebben de windmolens van nu 3 wieken, terwijl de molens van vroeger er 4 hadden?

None

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Besparingen waarschijnlijk, weet je wat zo'n wiek kost ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
...nounee, newbie. Vroeger lieten ze veel meer scheten, en dat werd door die vierde wiek opgevangen. We zijn wat beschaafder geworden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh ... elke dag leer ik hier bij !

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Wat ik eens in een radioreportage hierover hoorde:
Blijkt dat windmolens hun hoogste rendement halen als de gezamenlijke oppervlakte van de wieken circa 8% bedraagt van het totale omwentelingsoppervlak. Lijkt me dat de beschikbare oppervlak verdelen over vier wieken (2% per stuk dus) zou resulteren in te dunne en dus te onstabiele of te breekbare wieken. Met 8% / 3 zal dat al iets beter lukken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De molens van vroeger konden niet snel draaien omdat anders bij gebrek aan goede lagers het houten drijfwerk in brand zou vliegen. De wieken hadden dus een flink oppervlak d.m.v. zeilen zodat ze veel kracht konden geven om het zware maalwerk rond te krijgen. Rendement was niet het belangrijkste maar het heel blijven en vooral niet in brand vliegen van de molen.
Voor de huidige windmolens gelden andere maatstaven; hoog rendement bij veel meer toeren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De constructie van 4 wieken is in hout veel eenvoudiger dan 3: je plaatst gewoon 2 kruisende balken, twee tegenover elkaar geplaatste wieken zitten stevig aan elkaar vast en kunnen zo door de spil gestoken worden.
Bij 3 wieken moet elke wiek afzonderlijk stevig aan de spil bevestigd zijn.
Tegenwoordig is de techniek zover gevorderd dat de constructie van 3 wieken wel goed mogelijk is.

Gr. Koos
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi ik ben zelf molenaar op een oude molen :d
De windturbine dit vond ik op een site
De hoeveelheid wieken is een afweging tussen een aantal effecten, maar vooral tussen de volgende twee: de kost (meer wieken kosten meer) en de belasting op de mast van de windmolen (minder wieken geven een minder gelijkmatige belasting (als het een oneven aantal wieken betreft), omdat het gewicht van de wiek beweegt ten opzichte van de mast).
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Omdat de windmolen een andere functie heeft dan een ''maal'' molen en een ''maal'' molen een andere functie heeft dan een windmolen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding