Waarom hebben de windmolens van nu 3 wieken, terwijl de molens van vroeger er 4 hadden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Wat ik eens in een radioreportage hierover hoorde: Blijkt dat windmolens hun hoogste rendement halen als de gezamenlijke oppervlakte van de wieken circa 8% bedraagt van het totale omwentelingsoppervlak. Lijkt me dat de beschikbare oppervlak verdelen over vier wieken (2% per stuk dus) zou resulteren in te dunne en dus te onstabiele of te breekbare wieken. Met 8% / 3 zal dat al iets beter lukken.

De constructie van 4 wieken is in hout veel eenvoudiger dan 3: je plaatst gewoon 2 kruisende balken, twee tegenover elkaar geplaatste wieken zitten stevig aan elkaar vast en kunnen zo door de spil gestoken worden. Bij 3 wieken moet elke wiek afzonderlijk stevig aan de spil bevestigd zijn. Tegenwoordig is de techniek zover gevorderd dat de constructie van 3 wieken wel goed mogelijk is. Gr. Koos

Hoi ik ben zelf molenaar op een oude molen :d De windturbine dit vond ik op een site De hoeveelheid wieken is een afweging tussen een aantal effecten, maar vooral tussen de volgende twee: de kost (meer wieken kosten meer) en de belasting op de mast van de windmolen (minder wieken geven een minder gelijkmatige belasting (als het een oneven aantal wieken betreft), omdat het gewicht van de wiek beweegt ten opzichte van de mast).

Bronnen:
http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/2819

Omdat de windmolen een andere functie heeft dan een ''maal'' molen en een ''maal'' molen een andere functie heeft dan een windmolen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100