Leuk woord; Charlatan, en ik ben er sinds kort achter wat het betekent, maar?

Een charlatan is iemand die systematisch andere mensen voorliegt over zijn afkomst, intenties e.d., ook wel een oplichter genoemd.

Op wikipedia staat een nederlandse charlatan, ene zelfverkozen paragnost. Nu ben ik benieuwd naar meer interessante personen uit de geschiedenis die onder de noemer charlatan vallen.

Liefst met een stukje toelichting.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Eén van de bekendste charlatans van deze tijd is Uri Geller. Die behoeft eigenlijk nauwelijks introductie.

Toegevoegd na 1 minuut:
"György (Uri) Geller (hebr.: אורי גלר), (Tel Aviv, 20 december 1946) is een Israëlische mentalist en kunstschilder. In de jaren '80 verwierf hij wereldfaam met zijn optredens, waarin hij een aantal van zijn vermeende capaciteiten als 'paranormalist' tentoonspreidde.

Geller beweerde dat hij verre familie is van de Oostenrijkse psychiater Sigmund Freud. Naar eigen zeggen ervoer hij al op vijfjarige leeftijd voor het eerst zijn 'gaven', toen een lepel spontaan omboog en afbrak, zonder dat hij er fysiek kracht op uitoefende. Hij begon zijn optredens als goochelaar in nachtclubs in Tel Aviv. Na het zien van een optreden van de Engelse goochelaar en mentalist David Berglas raakte hij geïnspireerd en begon Geller o.a. met het buigen van lepels. Met deze truc is hij uiteindelijk wereldberoemd geworden."

zie verder wikipedia.

Toegevoegd na 6 minuten:
Een andere bekende, Nederlandse, charlatan was Han van Meegeren, die in de jaren dertig en veertig een aantal valse Vermeers schilderde (niet naschilderen, overigens, maar 'originele' namaak) en daarmee de kunstwereld een rad voor ogen wist te draaien.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

En vergeet niet een van de grootste charlatans: Raspoetin. Deze charlatan had veel macht binnen de familie romanov, laatste tsarenfamilie van Rusland.

Toegevoegd na 5 minuten:
En dan hebben we ook nog Greet Hoffmans
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind Berlusconi wel in die richting neigen.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben van mening dat Nostradamus ook wel voor het predikaat charlatan in aanmerking komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jomanda bracht duizenden mensen in de ban van de paranormale genezing en zette met haar healingssessies in de jaren negentig van de vorige eeuw Tiel op de kaart. Het fenomeen groeide en floreerde mede dankzij de opkomst van de newagebeweging.

Met haar blauwe jurken.....