Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Leuk woord; Charlatan, en ik ben er sinds kort achter wat het betekent, maar?

Een charlatan is iemand die systematisch andere mensen voorliegt over zijn afkomst, intenties e.d., ook wel een oplichter genoemd.

Op wikipedia staat een nederlandse charlatan, ene zelfverkozen paragnost. Nu ben ik benieuwd naar meer interessante personen uit de geschiedenis die onder de noemer charlatan vallen.

Liefst met een stukje toelichting.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Eén van de bekendste charlatans van deze tijd is Uri Geller. Die behoeft eigenlijk nauwelijks introductie.

Toegevoegd na 1 minuut:
"György (Uri) Geller (hebr.: אורי גלר), (Tel Aviv, 20 december 1946) is een Israëlische mentalist en kunstschilder. In de jaren '80 verwierf hij wereldfaam met zijn optredens, waarin hij een aantal van zijn vermeende capaciteiten als 'paranormalist' tentoonspreidde.

Geller beweerde dat hij verre familie is van de Oostenrijkse psychiater Sigmund Freud. Naar eigen zeggen ervoer hij al op vijfjarige leeftijd voor het eerst zijn 'gaven', toen een lepel spontaan omboog en afbrak, zonder dat hij er fysiek kracht op uitoefende. Hij begon zijn optredens als goochelaar in nachtclubs in Tel Aviv. Na het zien van een optreden van de Engelse goochelaar en mentalist David Berglas raakte hij geïnspireerd en begon Geller o.a. met het buigen van lepels. Met deze truc is hij uiteindelijk wereldberoemd geworden."

zie verder wikipedia.

Toegevoegd na 6 minuten:
Een andere bekende, Nederlandse, charlatan was Han van Meegeren, die in de jaren dertig en veertig een aantal valse Vermeers schilderde (niet naschilderen, overigens, maar 'originele' namaak) en daarmee de kunstwereld een rad voor ogen wist te draaien.
(Lees meer...)
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

En vergeet niet een van de grootste charlatans: Raspoetin. Deze charlatan had veel macht binnen de familie romanov, laatste tsarenfamilie van Rusland.

Toegevoegd na 5 minuten:
En dan hebben we ook nog Greet Hoffmans
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind Berlusconi wel in die richting neigen.....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben van mening dat Nostradamus ook wel voor het predikaat charlatan in aanmerking komt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jomanda bracht duizenden mensen in de ban van de paranormale genezing en zette met haar healingssessies in de jaren negentig van de vorige eeuw Tiel op de kaart. Het fenomeen groeide en floreerde mede dankzij de opkomst van de newagebeweging.

Met haar blauwe jurken.....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding