Waarom is de heilige Antonius heilig ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K
amc
13 jaar geleden
' Heilige Antonius, beste vrind, maak dat ik mijn ......vind'.
Dit riep mijn moeder altijd als ze iets kwijt was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en dan vond ze het ook! Waar of niet?

Antwoorden (7)

Omdat door zijn eenvoudige, heldere wijze van het uitleggen van het evangelie velen de weg naar het geloof vonden.

In 1231, tien jaar nadat hij intrad bij de Minderbroeders sterft Antonius in Padua. Extreem snel, binnen een jaar na zijn overlijden, wordt Antonius van Padua heilig verklaard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat hij naar Noord Afrika trok om het geloof te verspreiden onder. veel mensen vonden door zijn toedoen de weg naar het katholieke geloof.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij is heilig verklaard omdat hij "goed geleefd" heeft, volgens de regels van het geloof.

"Heilige" is een titel die in het christendom wordt toegekend aan personen die bijzonder rechtschapen en gelovig hebben geleefd, en in de hemel zijn. In een aantal kerken spelen heiligen een grote rol, in andere kerkgenootschappen is dat niet zo.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Heilige_(christendom)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Antonius_van_Padua
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
antonius is niet heilig. hij is heiligverklaart maar dat is een theologische aanname die bijbels niet te staven is.

het eerste probleem ligt in degene die een persoon heilig verklaart: de paus. deze theologische aanname ligt dus nog voor de aanname dat een mens die de paus verkiest heilig zou zijn.

dat de paus de plaatsvervanger van God op aarde is is niet bijbels maar een aanname die net net als de kinderdoop en drieenigheid in de protestante kerk geen bijbelse grond heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh.... dus als ik dood wordt "verklaard".... ben ik eigenlijk niet dood?!?!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je haalt wetenschap en religie door elkaar. doodverklaren kan via een wetenschappelijk "check of" systeem. als mens iemand heilig verklaren is noch bijbels nog wetenschappelijk. "In de geneeskunde onderscheidt men verschillende definities van 'dood': Klinisch dood: Toestand waarbij ABC (ademhaling, bewustzijn en circulatie (bloedsomloop) ) afwezig zijn. Door middel van reanimatie kan deze toestand soms ongedaan worden gemaakt. Als dit niet gebeurt dan treedt na 4 tot 6 minuten de biologische dood in.
Biologisch dood: Is de situatie, waarin (hersencellen onherstelbaar beschadigd zijn, waardoor het leven onherroepelijk is beëindigd.
Hersendood: Toestand van de hersenen waarbij de vitale hersenfuncties, door beschadiging op cellulair niveau, zoals ademhaling en bewustzijn zijn uitgeschakeld. Het lichaam reageert op geen enkele pijnprikkel, de ogen reageren niet meer op licht en het EEG (elektro-encefalogram = registratie van de elektrische hersenactiviteit) vertoont geen activiteit. Herstel is niet mogelijk en zonder kunstmatige beademing/voeding en medicijnen zal de biologische dood snel intreden. Wel kan spontane activiteit van het hart aanwezig zijn, waardoor pompfunctie en circulatie van bloed blijft bestaan. De toestand van hersendood maakt de overledene geschikt als donor met kloppend hart.
Hiernaast kent men nog de term juridisch dood; deze is in Nederland equivalent aan hersendood, althans, iemand die hersendood is is voor de wet ook dood. De vitale functies kunnen dan met hart-longmachines nog in stand worden gehouden, en het is wettelijk toegestaan om organen te verwijderen voor transplantatie. Dit betekent dat de lijn die de elektrische activiteiten van de hersenen weergeeft bij registratie door middel van een EEG vlak is (hersendood). De term juridisch dood wordt ook gehanteerd als sprake is van een langdurige vermissing van een persoon. Door zonder overledene iemand juridisch dood te verklaren kan deze worden uitgeschreven uit het bevolkingsregister. Voor de wet is dan sprake van een officiële doodverklaring." http://nl.wikipedia.org/wiki/Dood
Antonius van padua was een theoloog en kerkleraar. Hij vertrok naar Noord-Afrika om daar het christelijke geloof te verbreiden onder de moslims. Later deed hij dit in frankrijk en Italië en door hem hebben veel mensen zich in het katholieke geloof gevonden. Hij werd tot priester gewijd en op last van Franciscus van Assisi doceerde hij theologie aan zijn medebroeders. Nog geen jaar na zijn dood werd hij door Paus Gregorius IX heilig verklaard.

Hij is de patroonheilige van; de gevonden voorwerpen,
het huwelijk, vrouwen en kinderen, armen, mijnwerkers,
bakkers, verliefden, reizigers, pest en koorts en van de Franciscanen.
13 jaar geleden
Als je iets leeft over zijn leven, was het in ieder geval een bijzonder mens.
De heiligverklaring in de RK kerk, heeft oorspronkelijk geen andere betekenis dan mensen met een voorbeeldfunctie te benoemen. Later werden de heiligen in de gebeden aan geroepen.
Binnen het Protestantisme bestaan geen heiligen. Wel bijzondere mensen, zoals Luther en Calvijn, en Abraham Kuyper en zo zijn er nog veel meer.
De mensheid heeft behoefte aan goede voorbeelden.

De KRO, bovenstaande indachtig, is een aantal jaren geleden met het onderwerp Helden aan het werk geweest.
Uiteindelijk zijn de Helden van deze tijd, de Heiligen van vroeger tijden.

Als je sommige RK-dingen ontdoet van het magische en vrome sausje, blijven er algemeen-menselijke zaken over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een persoon word heilig verklaart als hij 2 wonderen heeft verricht. Na 1 wonder wordt er iemand zalig verklaart,
het gebeurt niet veel dat iemand heilig wordt verklaart
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is meer het antwoord op de vraag; "Wannéér wordt iemand heilig verklaard". Niet waarom de heilige Antonius heilig is verklaard....