Wat betekent de aanduiding K.M. in oude historische, topografische kaarten?

Betekent geen kilometer...

Toegevoegd na 43 minuten:
Ik heb 'm even via Freebits geupload
http://www.freebits.nl/view.php?filename=8933_3_4.jpg

Kan het een korenmolen zijn? En waar staat de M.P. voor?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kun je misschien een voorbeeld geven in welke combinatie dat K.M. dan gebruikt wordt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Idd, een voorbeeld graag
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb een link geupload via freebits. Zie link hierboven.
Kan het een korenmolen zijn? En wat is een M.P.?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Echt geen flauw idee... Waar heb je de kaart gevonden? Heeft ie nog een bepaalde naam/functie?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraag het eens bij de archiefdienst in je woonplaats. Zie http://www.archiefnet.nl/

Antwoorden (2)

MP= Mijlpaal; K.M. Staat voor Koninklijke Marechaussee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op andere kaarten uit dezelfde periode (eind 19de eeuw) wordt de afkorting KM gebruikt voor hoge punten. Mijn woordenboek van 1870 geeft bij K.M. : kilometer, mijl van 100 M. De aanduiding KM lijkt een voorloper te zijn van de latere driehoeksmeting (1913) die ook uitgaat van kerken, hoge gebouwen en heuvels met daarop speciaal geplaatste paaltjes, die van verre te zien zijn en met elkaar door zicht in verbinding zijn. Ook molens behoren daar dus toe.

MP wordt op kaarten van het einde van de 19de eeuw gebruikt. Dat staat normaal gesproken bij spoorlijnen. Dit zijn de MeldPunten waarbij de trein kon doorgeven dat ze op die positie waren. In Baarlo heeft echter geen spoorlijn gelegen en zulke meldpunten werden (naar mijn weten) niet aangelegd langs de Napoleonsbaan, maar misschien dat dit wel het geval was, vanwege de strategische ligging aan de westkant van de Maas.