Tot het begin van de 19e eeuw (18xx). Eigenlijk omdat men overging naar de decimalisatie.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Oortje_(munt)

Een oortje (soms: oord) was een Nederlands koperen geldstuk ter waarde van twee duiten, ƒ 0,0125, dat verdween met de decimalisatie van het Nederlandse geldsysteem aan het begin van de 19e eeuw. In België werd de term na de decimalisatie gebruikt voor een munt van 2 centiem. Daar is de term in onbruik geraakt, toen de twee-centiemstukken vanwege de inflatie buiten omloop werden gesteld. Vanwege deze historie heeft de Bond Tegen Leenwoorden voorgesteld de naam oortje weer in te voeren, nu als naam voor een munt van 2 eurocent.

Eén oortje was twee duiten waard, en vier oortjes waren een stuiver waard. In een gulden gingen dus 80 oortjes.
---
(Oortje=kwart stuiver)

https://onzetaal.nl/taaladvies/je-laatste-oortje-versnoept-hebben/

Waar komt de uitdrukking kijken alsof je je laatste oortje hebt versnoept vandaan en wat wordt ermee bedoeld?

Wie kijkt alsof hij zijn laatste oortje heeft versnoept, staat of zit er sip en verslagen bij.

Met oortje wordt hier verwezen naar een oud muntstuk, dat ongeveer een kwart stuiver waard was. Wie zijn laatste oortje 'versnoept' oftewel uitgegeven heeft, heeft helemaal niets meer. Daar word je niet vrolijk van.
Toegevoegd op 31 augustus 2018 10:08: tekst
5 jaar geleden
ronron1212
5 jaar geleden
Gebruikte Geldeenheden: 1 gulden = 20 stuivers
1 stuiver = 16 penningen
1 oortje = 4 penningen = 1/4 stuiver
1 duit = 2 penningen = 1/2 oortje
1 penning = de kleinste rekenmunt. Over het algemeen waren er geen munten van deze waarde in omloop, maar was de duit de kleinste munt die geslagen werd. Opmerking: dit zijn de gebruikelijke eenheden in de administratie van die tijd. Er waren talloze binnen en buitenlandse munten in omloop die meestal (aan de hand van het zilver of goud gewicht en gehalte) werden omgerekend naar dit administratieve systeem. Zo zijn er vele verschillende soorten guldenmunten die allen een andere waarde hebben. Alleen de "Karolus" gulden kwam overeen met de rekenmunt van 20 stuivers.