Hoe onveilig is het Gooi geweest ( afgelopen 5 eeuwen) ?

Ik heb uit overlevering wel wat meegekregen van verhalen over (struik)rovers in het Gooiland, daarnaast zijn er volgens mij ook boekjes over. En ik ben nu toch wel benieuwd of er pakweg de afgelopen 500 jaar wel is perioden zijn geweest waarin er veel gerooft werd in het Gooi?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het Gooiland is een gebied geweest waar vaak twisten tussen Holland en het Sticht (Utrecht) werden uitgevochten. In 1350 viel een Stichtse bende het gebied binnen en werd Naarden verwoest. Ook in de 15de eeuw waren er vaak invallen. In de 16de eeuw werd Naarden opnieuw verwoest, maar dit keer door de Spanjaarden tijdens de 80jarige oorlog. In de 17de tot 19de eeuw ging de strijd tussen de Fransen en Nederlanders en vaak werd dit vanwege de strategische ligging (in de buurt van steden als Amsterdam en Utrecht) in het Gooi mede uitgevochten.