Waarom en sinds wanneer voeren koningen geen oorlog meer?

Voor zover ik weet ging de koning (zoals in "300") vroeger als aanvoerder mee op oorlogspad. Ik vraag me af wanneer en waarom dit is afgeschaft.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Niet alle koningen wisten wat van oorlog voeren, er waren ook koningen (en koninginnen) die nog niet zo oud waren. Deze hadden dan mensen die daarover advies gaven, wat ontwikkeld is tot leidinggevenden. Het was anders ook een beetje gevaarlijk voor de vorst.
Zie je Bea al ten strijde trekken met de Nederlandse troepen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sinds koningen echt voor hun land willen gaan en het niet voor t geld doen en sinds ze minder egoïstisch zijn naar hun zelf zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk je dat ze vroeger uit knokken gingen voor zichzelf of voor 't geld dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste wel om de macht niet te verliezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, dus nu willen ze de macht wel verliezen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor mij is dat hetzelfde want als je vroeger geen geld als koning had had je ook geen macht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om even terug te keren naar het begin: Jij zegt dat koningen vroeger meegingen als er gevochten moest worden, omdat ze hun macht niet wilden verliezen. Nu echter gaan ze meer voor hun land volgens jou. Nou, er is zo ongeveer geen enkele koning die vrijwillig zijn macht afstaat hoor. Die willen ze nog steeds even graag. De reden dat ze minder ego zouden zijn en minder op macht gefocussed, klopt dan ook niet volgens mij.
Zo oud als de mensheid is wordt er oorlog gevoerd. Al vanaf de vroegste tijden wordt van het stamhoofd (en een koning is in feite ook een stamhoofd) verwacht dat hij aan het hoofd van zijn leger staat, maar zoals al is gezegd: niet alle stamhoofden waren daartoe in staat. Vanaf de vroegste tijden hebben daarom generaals de plaats van het stamhoofd ingenomen. Vaak zie je dat die generaals familieleden zijn, bijvoorbeeld de oudste zoon, een neef of een oom. In dat laatste geval zal de koning nog te jong zijn geweest om zelf een leger aan te voeren.
Wanneer koningen zijn gestopt met zelf hun leger aan te voeren weet ik niet precies. Richard Leeuwenhart (eind 12e eeuw) was legeraanvoerder, net als Lodewijk XIV (17e eeuw) en Napoleon (begin 19e eeuw). Maar de Engelse koning George III heeft niet bij Waterloo gevochten (hij stuurde de hertog van Wellington); toen België zich in 1830 wilde losmaken van Nederland stuurde koning Willem I zijn zoon en troonopvolger, de latere Willem II, op de opstandelingen af; en de Duitse keizer Wilhelm heeft in de Eerste Wereldoorlog nooit in de loopgraven gevochten.