Mag ik een hakenkruis ophangen in mijn kamer? Zie beschrijv.

Want ik ben helemaal gek op de 2e wereld oorlog en spaar allemaal spullen ik heb een hele verzameling kogels en mag ik dus daarbij op zolder een hakenkruis ophangen.
Ik ben verder GEEN Nazi ofzo!! Maar ik spaar graag spulletjes van WO II.
Als ik hem niet mag ophangen wel uitvouwen op een tafel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (4)

In je eigen kamer mag je een vlag met hakenkruis gewoon ophangen.

Anders wordt het als je de vlag in het openbaar laat zien. dan kan er sprake zijn van een strafbaar feit; artikel 137 c en 137 d Wetboek van Strafrecht ( in het openbaar aanzetten tot haat en discriminatie etc. hier is inmiddels de nodige jurisprudentie over).
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De posters van mijn zoon zijn vanaf de straat te zien...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vraag me ook af hoe het zit als je het van buiten duidelijk kan zien door het raam heen. Naakt in je eigen huis lopen terwijl mensen op straat je kunnen zien, mag immers ook niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies fynnya, hoewel dat geloof ik vooral in je tuin is. Naakt in huis rondlopen is misschien weer een trapje verder.
Zolang het duidelijk is dat je een verzamelaar bent die geinteresseerd is in meerdere aspecten van WOII is er niet zoveel aan de hand.
Het wordt eng (en mogelijk strafbaar) als het op verheerlijking, fanatisme of fascisme gaat lijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de vraag is duidelijk
en
"ik ben helemaal gek op de 2e wereld oorlog..."

het antwoord hierop is: wat jij in je eigen kamer doet zijn je eigen zaken: geen probleem, behalve als je nog thuis woont en je ouders dit niet willen !

alleen... weet je waar het voor staat, heb je enig idee wat mensen, die het hakenkruis op hun uniform droegen, op hun geweten hebben ?

het is een beetje moeilijk, ik heb even gekeken hoe oud je bent - ? niet ingevuld -, dus ik ga er maar van uit dat je nog erg jong ben (dat kan ook bijna niet anders..."in mijn kamer") om te begrijpen waarom iemand een hakenkruis op zijn kamer zou willen ophangen ?
je zou bijvoorbeeld de vlaggen van de geallieerden en de plattegronden van de stranden in Bretagne (Frankrijk) waar ze in 1944 aan land kwamen om Europa te bevrijden van de nazi's die het hakenkruis droegen, kunnen ophangen ! dat waren de helden die ons bevrijd hebben...

ik hoop dat je je realiseert wat je doet.

Toegevoegd na 4 uur:
correctie: het waren de stranden van Normandië in Frankrijk :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uit de zin : "Ik ben verder GEEN Nazi ofzo!! Maar ik spaar graag spulletjes van WO II.", begrijp ik dat je gewoon een verzamelaar bent en op je eigen kamer een tentoonstelling hebt van je verzameling. Daar is niets mis mee.

Het antwoord van AlphaLimaSierra is een best antwoord. Hij heeft gelijk dat je die vlag niet aan je gevel bijvoorbeeld moet gaan hangen, maar dat is m.i. jou intentie niet.

Overigens kan het best zo zijn dat wanneer je verzameling groeit je die in een openbaar gebouw zou willen tentoonstellen. In dat geval kun je dat in het kader van die tentoonstelling gewoon overleggen met de beheerder van dat gebouw. Op dat moment is het eigenlijk hetzelfde als wat je nu in je eigen kamer doet, je bent bezig met het verzamelen van historisch materiaal en een uitstalling daarvan kan een educatieve waarde hebben.

Ga vooral door met verzamelen, lezen en zolang zij er nog zijn: praat met mensen die het hebben meegemaakt!

Succes