Waarom heeft Nederland niet van die oude gebouwen zoals bijv Italië of spanje?

Het valt me op dat de meeste oude panden rond 1600 zijn, kerken en kastelen zijn wel ouder, maar niet bijv zoals Italië, die hebben echt hele oude panden.

4 jaar geleden
4.2K
ronron1212
4 jaar geleden
In Nederland staan ook genoeg oude tot zeer oude panden.
Amadea
4 jaar geleden
In Canada had ik een andere ervaring: helemaal géén oude gebouwen. Komt nou eenmaal door de tijd waarin dat land werd bebouwd.
popeye
4 jaar geleden
@Amadea canada en usa behoort tot de nieuwe wereld. Ik praat over de oude wereld zoals europa.
popeye
4 jaar geleden
@ronron1212 ik heb het over oudere panden, geen kerken of kastelen, maar panden. Die zijn doorgaans rond de 1600s. Maar ik heb het over oudere panden, zoals bijv in Italië en Spanje etc.
ronron1212
4 jaar geleden
@popeye die bestaan ook in Nederland
ronron1212
4 jaar geleden
Hier een voorbeeld
Het oudste houten huis dat nog intact is staat aan het Begijnhof. In 2012 werd er in de Warmoestraat een houten huis ontdekt van 1485 waarbij de gevel is vervangen rond 1800. Het houten huis aan de Zeedijk 1 is gebouwd in 1544 en behoort tevens tot de één van de oudste houten huizen van Amsterdam.
SentWierda
4 jaar geleden
@ronron1212. Amsterdam is niet zo'n gelukkig gekozen voorbeeld. Amsterdam is een laatbloeier: de glorietijd van Amsterdam ligt eeuwen na die van vele andere steden.
popeye
4 jaar geleden
@SentWierda mee eens.

Antwoorden (2)

Het Romeinse Rijk was in de zuidelijke landen veel eerder en prominenter aanwezig dan in Nederland. Het romeinse Rijk kenmerkte zich onder andere door een vooruitstrevende cultuur wat betreft bouwwerken van steen. Vele restanten uit die tijd zijn bewaard gebleven waarbij in Nederland rond die tijd nog werd gebouwd met 'lemen hutten'.
4 jaar geleden
popeye
4 jaar geleden
@erotisi Je bedoeld met "lemen hutten" die houten huizen in de vroegere middeleeuwen? Dus niet die hutjes van 2000 jaar geleden.
ronron1212
4 jaar geleden
Daar zijn alleen maar resten van over @erotisi dat wordt niet gevraag -
LeonardN
4 jaar geleden
@ronron1212 Als de Romeinen in Nederland veel eerder en explicieter aanwezig waren geweest, en ze hadden hier ook iets als het Colosseum (1e eeuw na Christus) gebouwd van steen, anders dan de hutten/houten huizen die men hier toen nog bouwde, hadden we in Nederland ook veel oudere gebouwen/ruines gehad. Dus in mijn ogen is dit zeker wel wat er gevraagd wordt. Andere mogelijkheid zou zijn dat Nederlanders zelf met steen waren gaan bouwen, maar die kennis was hier nog niet zo goed aanwezig. @popeye
Naast houten huizen werden er in de middeleeuwen ook nog steeds veel met leem gebouwd.
https://isgeschiedenis.nl/reportage/hoe-zag-een-gemiddeld-middeleeuws-huis-er-vroeger-eigenlijk-uit
Lezen vanaf: Stenen huizen voor iedereen Romeinen>bouwden met steen>stenen gebouwen blijven makkelijker bewaard dan houten/lemen.
Naast het antwoord van erotisi nog iets; In bijvoorbeeld Spanje was er genoeg steen om enorme bouwwerken op te trekken. In Nederland een heel stuk minder, alles moest vervoerd worden over lange afstanden. Daarnaast is veel bijzonders in Nederland afgebroken en dat is een gevolg van de economische groei en drang naar vernieuwing waarbij weinig respect aanwezig was voor de bestaande bouwwerken. Dat is trouwens nog altijd gaande. Probeer in Spanje of Italië maar eens iets af te breken of aan te passen dat valt onder beschermd stads- of dorpsgezicht, dat accepteren ze niet. En de calvinistisch volksaard is een ontzettende rem op alles wat met culturele uitspattingen te maken heeft. En dat heb je wel nodig wil je iets achterlaten zoals de Italianen, Spanjaarden en overige zuidelijke volkeren dat hebben gedaan.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
popeye
4 jaar geleden
het oude Londen js helaas zo goed als afgebrand in de 1600s. Maar in the uk breken ze ook minder snel oude panden af, en kiezen eerder voor renovatie, echter heeft the uk buiten de kastelen etc om ook niet zulke oude panden zoals in zuid Europa. Nijmegen had ook romeinen, niks meer van over.
Amadea
4 jaar geleden
Misschien komt het dan door de hoge waterspiegel van Nederland. Want telkens als er diep gegraven wordt komen er op diverse plekken wél zeer oude restanten tevoorschijn. Maar de nieuwbouw komt op hoger liggende grond, zodat de kans op overstroming kleiner wordt.