Zijn er nu, in 2013, nog mensen die in de Egyptische mythologie geloven?

Deze vraag is al eens over de Griekse mythologie gesteld, maar nog niet over de Egyptische. En ik was er wel nieuwsgierig naar.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Ja zeker! De moderne aanhangers van de Oudegyptische godsdienst noemen het Kemetisme, naar Kemet of "het Zwarte Land", de Oudegyptische naam voor Egypte. Kemetisme is een vorm van neopaganisme, net als o.a. Wicca (moderne hekserij) en Druïdisme.
Als je googlet op Kemetisme vind je wel wat Nederlandse sites, maar de meeste en beste informatie staat in de Engelstalige link hieronder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, er zullen vast wel kleine groepen zijn die nog in de egyptische mythologie geloven maar die zijn zeer klein en zijn ook niet meer zo heel erg gelovig zoals offeren voor een farao of zo.
Er zijn geen beelden van en als ze er al zijn dan kunnen wij er waarschijnlijk niet bijkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, vrijwel alle leden van de Illuminatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet een kwestie van geloven maar zeker weten. Je kan alle religies en godsdiensten wel los van elkaar zien en er van uit gaan dat er één de goede is. Maar dat is natuurlijk onzin. Door dat soort gedachten zijn de godsdienstoorlogen ontstaan. Iedereen vind dat zijn godsdienst de beste is en zijn god de enige juiste. Dan kan je alle religies en godsdiensten op een hoop gooien en er een syncretistische bende van maken. Dat schiet ook niet op.

Maar ik ga er vanuit dat in alle religies en filosofieën en godsdiensten een gemeenschappelijke waarde zit die in alle culturen en in alle tijden iedereen iets te zeggen heeft of die daar nu naar luistert of niet. Dat is de gouden wet.

De Egyptologen bestuderen nu de laatste eeuwen de oude teksten die daarvoor een paar duizend jaar onleesbaar zijn geweest. Daardoor wordt er nu in razend tempo duidelijk wat er toen werd geloofd. Lees het moderne boek: Het oude Egypte, bakermat van het jonge Christendom. van v.d. Berk.

Ik geloof daarom /weet zeker/ in de essentie van de Egyptische mythologie, zoals in het Gnosticisme, Hermetisme, Christendom, Boeddhisme, Hindoeïsme, Islam, Soefisme.

Ik heb veel respect voor de mythe van Isis , Osiris en Horus. Ik raak onder de indruk van de verhalen van de slang Apopos en de oorsprong door Atoem. De god Ra en de orde der maatschappij die door Maät wordt gegrondvest.

En ik ben geen lid van de illuminatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oja, wat betreft de opmerking dat er geen beelden van zijn:
Overal zie je beelden van Maria met het Jezus kindje. De oorsprong daarvan ligt in de Egyptische Mythologie ook van die oude tijd zijn er beelden van Isis en haar zon Horus: precies hetzelfde. Weet ook dat er geen historisch bewijs is dat Jezus heeft bestaan. De Christenen hebben zich vergist in hun oorsprong: de Christusmythe komt zo rechtstreeks uit het oude Egypte. Overigens is die mythe al bekend voor het jaar nul zoals de mysterieën van Attis en Mitras en Mithra.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel goed! Maar ook andere culturen hebben hun mythologie. Zoals in Zuid-Amerika en waarschijnlijk ook in Azie.(die ken ik niet zo goed) En de mythologie van Scandinavië is er ook nog.
Alles heeft in de kern hetzelfde verhaal. Alleen bij de ene cultuur past dít beter en bij de andere cultuur pas dát beter. Maar in wezen is het allemaal hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn zoveel culturen met afbeeldingen van een god bij z'n moeder op schoot.