wat waren de gevolgen van stadsrecht voor de vorst, adel en stedelijke burgerij?

In de middeleeuwen kregen veel steden stadsrechten.
Maar wat waren de gevolgen voor de adel, vorst en burgerij?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3K

Antwoorden (1)

Steden die stadsrechten ontvingen kregen daarmee een aantal rechten:
- (stapel-)marktrecht, er mocht markt gehouden worden en indien sprake was van een stapelmarkt kon men passerende handelsschepen of handelskonvooien verplichten alle waar uit te laden, op de markt aan te bieden, alvorens weer in te laden en verder te reizen.
- tolrecht, de stad mocht tol heffen op het passeren van weg- en waterwegen.
- fortificatierecht, de stad mocht stadsmuren en andere versterkingen bouwen voor verdediging van de stad.

Voor de adel betekende dit dat zij een rol konden spelen in de verdediging van de stad en zij konden zich vaak werpen op de rechtspraak binnen de stad.
Voor de burgerij betekende de markt enorme mogelijkheden voor handel en welvaart.
De vorst verzekerde zich van steun van milities in geval van oorlog en verankerde zijn macht via de stedelijke adel.
De boeren hadden een toevluchtsoord, bij naderende vijandige legers konden zij hun toevlucht zoeken binnen de stadsmuren.