weet iemand of het engels schoolsysteem op dezelfde manier is ontstaan als hier in nederland ?

ik moet namelijk een werkstuk maken waarbij ik het schoolsysteem van het verenigd koninkrijk en de verenigde staten vergelijk met die van nederland maar is het ontstaan hiervan ong. hetzelfde geweest

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Vergelijken van de ontstaansgeschiedenis van de inrichting van het onderwijs in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten zal niet veel opleveren lijkt mij. En om het met Nederland te vergelijken loop je helemaal vast. Bekijk het elk afzonderlijk. Begin nu eens met de Verenigde Staten. Dat is de kortste periode qua blanke bevolking. Daar waren geen scholen. Toen de Indianen werden verdreven en de blanken mannen met Old Shatterhand voorop de buffels doodde trokken de kolonisten door het land en over de prairies op zoek naar een geschikte plek om te wonen. Daarvoor moesten wel de Indianen worden uitgemoord. Daar tussen door gaven sommige vrouwen de kinderen les inlezen en schrijven. De eerste nederzettingen zullen vast een kerk een kroeg(saloon) een politiebureau (sheriffkantoor) en een school hebben gehad. De mannen vochten vaak tegen de indianen of waren op trail. Trektocht met kudden koeien van hier naar daar. Het cowboytijdperk, dat trouwens maar pak weg 20 jaar heeft bestaan. Het zou nog lang duren voordat er in Amerika(VS) hogere scholen waren, terwijl hier allang universiteiten waren.
In Engeland waren het vooral kostscholen waar het traditionele (vervolg) onderwijs werd gegeven. In Nederland op de dorpsschooltjes en de diverse vormen van bijzonder onderwijs (Ger. of RK. en allerlei tussenvormen zoals school met de bijbel). Misschien heb je wat aan deze schifting op voorhand?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het Engelse schoolsysteem is in eerste instantie op dezelfde manier ontstaan als het Nederlandse schoolsysteem. Daarna zijn er wel verschillen opgetreden, die zal ik hier niet uiteenzetten omdat ik te weinig weet heb van hoe het Engelse schoolsysteem zich verder ontwikkeld heeft.

Het onderwijs in Europa (hieronder vallen Engeland en Nederland). Werd in de Middeleeuwen vooral overgelaten aan de kerk en kloosterordes. Onderwijs was sowieso niet weggelegd voor kinderen van lagere afkomst. Slechts de adel kon het zich veroorloven om hun kinderen onderwijs te laten genieten. De meeste rijke adel huurde een monnik of broeder van een kloosterorde in om hun kind te onderwijzen. Het kind kreeg dan veelal les over de Bijbel, het leerde lezen en schrijven, en kreeg les in de wiskunde.

Als je meer wilt weten over de latere ontwikkeling van het schoolsysteem in Nederland raad ik je aan om eens iets te lezen over de schoolstrijd. Deze gebeurtenis is vrij uniek in de wereld voor zover ik weet.

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik ze graag.