Zijn de meeste Surinamers die nu in Nederland wonen afstammelingen van slaven?

Na een periode van meer dan vijftig jaar, zijn er zo'n 350.000+ Surinamers van Suriname naar Nederland geëmigreerd. De 'echte' Surinamer bestaat niet en de meeste zijn Creolen of Hindoestanen... Creolen zijn afstammelingen van Afrikaanse slaven die ergens anders zijn geboren... klopt mijn vraagredenering daardoor?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Er zijn ook nog veel Javanen en Chinezen naar Suriname gekomen. De Javanen als contractarbeider, of dat ook voor de Chinezen geldt weet ik niet. De meeste Surinamers zijn van nogal gemengde afkomst, dus het is moeilijk te zeggen. Waarschijnlijk hebben veel mensen ook wel Afrikaanse voorouders.

Het verhaal van de Chinezen is wel interessant, omdat de contractarbeiders te duur bleken voor de plantages werd er besloten dat ze gewoon als slaven behandeld mochten worden. De eerste lichting Chinezen in Java gerekruteerd, latere lichtingen direct uit China.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, die klopt niet

Volgens het CBS (zie pagina104) waren in 2008 van de 338 duizend Surinamers in Nederland er 132 duizend Creool en 11 duizend Marron. Dat was samen minder dan de helft van het aantal Surinamers in Nederland.