Ik heb een paar jaar geleden op de 'banda eilanden' een paar muntjes uit de VOC tijd gevonden...zijn die nu veel waard?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Volgens onderstaand heb je 'duiten' gevonden, lees:

De enige Nederlandstalige catalogus van VOC-munten is die van Zonnebloem, waarvan de meest recente druk in 1988 (dus 20 jaar geleden) is verschenen.
Met name de VOC-duiten zijn sindsdien nauwelijks in waarde gestegen en daarom is de catalogus nog altijd bruikbaar (en óók nog altijd te koop).
Bedenk echer wél dat de hierin genoemde prijzen dus niet in euro zijn, maar in ouderwetse guldens.
Holland 1744 Fr 7,50 / ZF 15,-- / Pr 25,--
Holland 1746 idem
Zeeland 1754 idem
Utrecht 1789 Fr 5,-- / ZF 9,-- / Pr 15,--
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

op dit forum hebben ze het over munten uit de voc tijd mischien dat je er iets aan hebt .
ik hoop voor je dat ze wat waard zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je als vergelijk neemt wat er momenteel op Ebay geboden wordt op dergelijke munten, zul je zien dat dit varieert van € 2,- tot maximaal € 22,-
Bijgevoegd de link naar de site op Ebay: mischien staan jouw munten er tussen, en kun je de waarde ongeveer bepalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer een mooie foto te maken van de muntjes,en zet deze op Marktplaats.
er zijn altijd mensen die bepaalde munten zoeken,om een serie voor hun compleet te maken.
zet er gewoon bij bieden,en wacht de reacties af,je bent niks verplicht.
mocht je reacties krijgen dan weet je of ze in trek zijn,en enige waarde hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zal je een echt gebeurd verhaaltje vertellen.
Op mijn reizen heb ik me ook van die muntjes laten aansmeren. Met name op Sri Lanka. Prachtige originele VOC munten, geen nep, zagen er mooi uit, uit 1600 en zoveel.
Dus ik naar de muntenhandels in Nederland, want ik zou wel even gaan incassseren.
De reactie achter de toonbank was overal: "Hoeveel emmers wilt u hiervan hebben?"
Wij, Nederlanders, hebben de koloniale gebieden volkomen overstroomd met ons geld. Het is geen cent waard vandaag, er zijn er denk ik miljoenen van. Jammer, maar helaas. Een mooi aandenken, moet je maar denken...
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan wel kloppen wat je zegt...ik hoefde maar een beetje te graven en ik had er weer een stel:)
Nee die zijn niks meer waard.
Oude munten moeten minimaal 100 jaar oud zijn, om een waarde te hebben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Als je even Googelt op VOC, dan kun je precies zien hoe oud die muntjes zijn. Wel wat ouder dan 100 jaar.
Ze zijn waarschijnlijknet zo veel waard als oud metaal. Wat je kunt doen is:Oppoetsen,gaatje er in (laten )boren veter er door en als halssieraad dragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me van wel want die spullen die uit de VOC tijd komen zijn lijkt me veel waard.