Om dezelfde reden dat Griekse en Romeinse stadstaten koningen hadden.

In de Mayaanse steden woonden soms tientallen duizenden mensen. De stad Tikal was zelfs het thuis van zo'n 100.000 inwoners. Zulke steden opereerden vrij onafhankelijk van elkaar, het bewind voerende over enkele kleinere steden/dorpen in de nabije omgeving. De grote steden handelden met elkaar en gingen bondgenootschappen aan, soms hielpen ze elkaar en soms bevochten ze elkaar, zoals we dat ook zien bij de Griekse steden in de oudheid.

Op zich is het idee dat elke stad een koning heeft niet zo opmerkelijk. In de Westerse geschiedenis is het lang niet anders geweest, hoewel het lijkt of Europese koningen hun territorium vaker uitbreidden dan in andere delen van de wereld. Hoe het in het Oosten of in gebieden rond de evenaar was, kan ik niet zeggen.

Vriendelijke groet, hopelijk heb je hier wat aan,
Amfi