En leenheer gaf een gebied, met belastingopbrengsten en bewoners, aan een vazal in ruil voor de verplichting tot militaire steun, meestal in theorie niet erfelijk, maar in de praktijk beschouwden de vazallen zelf de titel wel erfelijk.

Leenheer stond in 'the great chain of being' boven de vazal. Bovenaan de chain stond God en helemaal beneden stond de arbeider en ander tuig. Vroeger, anders dan nu, was het de bedoeling dat je aan je plaats in de maatschappelijke ketting geketend bleef, het was dus geen maatschappelijke ladder. De RK kerk excommuniceerde ook iedereen die probeerde op te schuiven.

Toegevoegd na 2 minuten:
Vandaar dat de wapenspreuk van Coucy was:
Roi ne suis,
Ne prince ne duc ne comte aussi;
Je suis le sire de Coucy.

Toegevoegd na 4 minuten:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Engelram_VII_van_Coucy
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een vazal stond onder een leenheer. Was meer de helper van de leenheer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De leenheer (de vorst) en de leenman (de persoon die een gebied in beheer ontving) regelde.

De leenmannen of vazallen: de graven, hertogen, prins-bisschoppen en de vorst-abden en onder hun vaderlijke leiding.

Toegevoegd na 2 minuten:
Maar het werkt ook verder door in de lagen:

Het Feodalisme in de middeleeuwen wordt vaak voorgesteld als een piramide, waarbij de vorst - helemaal bovenaan - aan vertrouwelingen een bezit schenkt als leen. Dat leen maakt de vorst tot leenheer of suzerein, en de ontvanger tot leenman of vazal. Die vazal kan daarbij verder zelf als leenheer optreden en met (stukjes van) zijn leen weer diverse onderliggende leenmannen begiftigen. En zo verder.

Teksten van Wiki.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verschil van leenman en vazal: vazal woonde op hof van de vorst, en leenman had meer aanzien, status en bezit.