Het is een toponiem, een naam naar de plaats waar de oorspronkelijke familie woonde. De naam zou kunnen verwijzen naar de stad Maaseik in Limburg, die zich tegenwoordig op de Belgisch-Nederlandse grens bevindt.
Amadea
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het zou kunnen dat het huis van je voorouders naast een eik heeft gestaan.
Een eik die in het dorp waar ze woonden algemeen bekend was.

Bij het opmaken van een akte kan dan de naam "Jan" van der Eijk gebruikt zijn.
Daarna, bij de volgende akte, een doop of trouwen, is men die naam blijven gebruiken.

Tot ongeveer 1800 lagen familienamen niet vast. Die konden geheel worden veranderd of de schrijfwijze vrijelijk aangepast.