Hoe werk ik een verhaal het best uit?

Ik heb een heel goed verhaal voor een boek, alleen ik weet niet hoe dit uit moet werken en er een groot geheel van te maken. Heeft iemand daarom tips om het verhaal uit te werken. (Ik heb het verhaal verzonnen terwijl ik sliep). Het is een heel uitgebreid verhaal, alleen ik weet niet hoe ik het als een vloeiende verhaal op papier krijg, heb geen ervaring met schrijven.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Begin dan in elk geval alles wat je in je hoofd hebt (plotlijnen, ontwikkelingen, personages) op multoblaadjes te schrijven (met veel ruimte voor aantekeningen er tussen) zodat je die niet meer kwijtraakt en kunt aanvullen waar nodig.

Dan ga je een stramien maken van hoe je verhaal er uit moet zijn (tijdlijn, hoofdstukken, opbouw). Als je veel gelezen hebt, heb je heel veel voorbeelden die je daar bij kunnen helpen. Goede lezers zijn vaak de beste schrijvers. Ken vooral ook je klassiekers ; de beste verhalen zijn vaak op gelijksoortige wijze opgebouwd.

En als dat gebeurd is, moet je gewoon proberen het verhaal als een film in je hoofd af te spelen en alles beschrijven wat je ziet (maar niet te gedetailleerd; laat de lezer nog wel ruimte voor zijn fantasie).

Probeer niet meteen een boekwerk van 2000 pagina's neer te pennen ; een flinke novelle is al een heel loffelijk streven. Net als alles is ook schrijven voornamelijk een kwestie van oefenen, trainen en doen doen doen. En verder is het ook vooral werk ; ook als je even geen inspiratie hebt, zul je je er toch ettelijke uren per dag aan moeten wijden. Het is ook een heel technisch vak namelijk. Waarbij je op voorhand nooit weet of het ooit wat zal worden. Een flinke dosis doorzettingsvermogen heb je dus ook wel nodig.

Gelukkig zijn er ook allerlei websites gewijd aan wannabe-schrijvers. Ik de bron een willekeurige. Ook daar kun je natuurlijk allerlei tips en feedback vandaan halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord Marleen, maar ik zou het niet op papier schrijven, maar op de pc. Dan kun je altijd aantekeningen en dingen toevoegen en ook nog zaken verplaatsen en weghalen, zonder dat het een rommeltje wordt.
Wel een tip: als je iets weghaalt, kopieer het dan naar een ander bestand, want misschien komt het later nog eens van pas. Zeker als het toevallig een mooie zin is... ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben zelf eerlijk gezegd groot voorstander van het zogenaamde ' longhand-schrijven' . Met de hand dus. Het levert betere boeken op, omdat je beter moet nadenken over wat je opschrijft, maar ook over wat je schrapt. Typmachine mag ook.
Op de computer gaat gewoon te snel. Dat zie je heel goed aan iemand als Stephen King, die toen hij eenmaal een textverwerker kreeg voornamelijk nog matige boeken afleverde. Elke ingeving staat er onoverwogen in no time op, en sneuvelt niet altijd op tijd bij het eindproduct.
De beste schrijvers schrijven met de hand ; let er maar eens op.
Nadeel is inderdaad dat je het uiteindelijk helemaal moet uittypen, maar dat is dan een uitgelezen kant de laatste kleine dingetjes bij te schaven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan me voorstellen dat wanneer je de 'hand'manier gewend bent dat de overstap naar pc voor veranderingen kan zorgen, maar als beginnende schrijver denk ik dat dat geen probleem moet zijn, als je maar, net als bij het handgeschrevene, blijft controleren of het allemaal nog klopt en logisch en mooi is.

Andere antwoorden (2)

Ik zou zeggen..lees eens wat boeken..romans, korte verhalen enz. en let daarin vooral op:

1 De opbouw van het verhaal,

2 De verhaallijn

3 De manier van karakterbeschrijvingen,
hoe het einde wordt beschreven,

4 Op welke wijze naar het slot wordt toegewerkt en

5 Op dingen die jou extra opvallen.

Ik denk dat je door te lezen van boeken..heel veel kunt leren over het schrijven van boeken.

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedenk waar het zich afspeelt en wie de hoofdpersoon word en hoe die heet en het zelfde met de medespelers
daar moet je mee beginnen dan kom je een stuk verder